A' Margit

Nyss hjemkommen fra Fagernes etter ha sett og anmeldt "Sol av Isfolket" og ledd litt av spesialrommet "Margit Sandemo Trn" (sic.) p Quality Resort Hotel Fagernes, sovnet p Valdresekspressen og hatt rare drmmer om ikke st og trippe i ken p Kaffebrenneriet fordi jeg ville g glipp av noe viktig hvis ikke baristaen ville bli ferdig med kaffen min i lpet av de neste femten sekundene.

I anledning forestillingen vendte jeg for en stakket stund tilbake til det litterre univers som er "Sagaen om Isfolket", som jeg sist beskte i tolvrsalderen, og skummet gjennom bkene forestillingen var basert p. Det jeg fant bekreftet det jeg skjnte innen jeg fylte tretten - at det er ufattelig hvor flatt det norske sprk faktisk kan bli - men jeg merket ogs at det er ikke s vanskelig se hva det er Margit Sandemo fr til, som gjr at hun er s mye lest. Det hun gjr etter alle populrkunstens regler er skape en balanse mellom det forutsigbare og det uforutsigbare som de som gjr spede forsk p lage norske romantiske komedier kunne lre noe av. I den frste boken forelsker hovedpersonen seg faktisk i den pene, blonde, men akk s unnvikende Heming - mens alle som leser selvflgelig skjnner at hadde hun bare ikke vrt s blyg ville hun forlengst tilsttt overfor seg selv og oss at det hun egentlig vil er hoppe i hyet med den to meter hye, styggpene, gtefulle og lett truende Tengel, som, som om det ikke allerede var penbart at samfulle to meter dirrer av dyrisk seksualitet, mter jenta for frste gang kledd i en ulvepels.

Mten Sandemo haler ut det hele og lar det g lang tid fr hovedpersonene skjnner hvem de vil ha - hverandre - er ganske effektiv. Og jeg vet at jeg n sammenligner epler og porscher, men selve teknikken er den samme som Jane Austen bruker i "Pride and Prejudice", et verk som p alle mter er bedre - i begge tilfeller handler det om lage en spenning som er uuttalt mellom hovedpersonene, men som alle som leser boken skal kunne ta og fle p.

Og jeg ble sltt av det jeg ogs ble sltt av da jeg leste noen av de gamle Fantomet-krnikene mine om igjen forleden: Dersom disse fortellingene hadde vrt i en annen sjanger, dersom de hadde vrt av hyere kvalitet sprklig og psykologisk, ville de vrt ypperlige utgangspunkt for underholdningsfilmer. Men akk. Det er de ikke.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits