Bastardenes inntogsmarsj

Ordet "kalkun" hadde blitt hvisket meg i ret flere ganger fr jeg benket meg for se Quentin Tarantinos "Inglourious Basterds" her om dagen. Overrasket meg selv og dem ved bli riktig revet med. Skalperingsbonanzaen er langt mer interessant enn "Pulp Fiction", og til tross for en durabelig omskriving av historiens gang er den ganske konvensjonell. Men "Inglourious Basterds" fungerer fint som underholdningsfilm. Blant annet kommer et av Tarantinos signaturtrekk, de laaange tagningene der hovedpersonene tar seg god tid med ramle rundt i kjkkenskap ("Pulp Fiction") eller drikke et glass melk ("Inglourious Basterds") mens publikum bare sitter og venter p at det skrekkelige, som m skje, skal skje. Tarantino er ikke like hvass med dialogene her som fr, litt fordi han er p mer fremmed grunn hva popkulturelle/samfunnsmessige referanser angr, og jeg tror ikke det store publikum vil g og sitere Leni Riefenstahl-diskusjonene slik de siterte Quarter Pounder-riffene fra "Pulp Fiction".

inglourious basterds

inglourious basterds 2

inglourious basterds 3


Det er mer naturlig sammenligne "Inglourious Basterds" med de to "Kill Bill"-kapitlene enn med andre av Tarantinos filmer, fordi begge er rene fantasier, mer stiliserte og eventyrlige enn de andre, og fordi begge drives fremover av hevntanken. Det kan se ut som om Tarantino, som trolig har forsett seg p krigsfilmer slik han har forsett seg p hver eneste sjanger i filmhistorien, har savnet et epos der jdene virkelig kvesser knivene og tar igjen. Det gjr de her, s det synger. Men Shoshanna Dreyfus (Mlanie Laurent) er en langt mer tiltalende heltinne enn the Bride, kanskje fordi hun er stillere, mer lukket, men uten tvil like mlrettet.

Brad Pitts karakter er vanskeligere bli fortrolig med. Den overdrevne Tennessee-twangen tar noe av punchen ut av replikkene hans og gjr dem vanskelig ta helt alvorlig, og hvorfor Tarantino har lagt inn et revvynummer av en scene der han forsker snakke italiensk, er umulig forst. Jeg er faktisk usikker p om Tarantino egentlig synes han er s kul heller. Pitt er bortimot den eneste i filmen som ikke p noe tidspunkt havner i en filmdiskusjon. For selv om de har frtitallskper og krigsuniformer, handler "Inglourious Basterds", mellom skamferingene og skalperingene, om filmnerder som mtes og snakker om det de liker best: Film. Og det gode selskapet str Pitt utenfor.

n kommentar

Guy

22.07.2009 kl.08:57

Jeg s ikke dette innlegget fr n ;-)M visst flge med bedre. Gleder meg ihvertfall til filmen kommer hit.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits