Verdens beste verste filmer

Er det ikke deilig si at filmer er oppskrytt - og s forklare i lengden akkurat hvorfor de er det? Det er lett forst at skribent Tim Lott flte det som en befrielse legge ut om hvilke klassikere i filmhistorien som p ingen mte fortjener statusen p Guardians nettutgave. Artikkelen fungerte som inspirasjonskilde for filmspalten min i Dagbladet i dag, der jeg ogs foreslr fire nye kategorier for vurdering av film. Her er de gjengitt fra artikkelen:


  • Drlig/drlig. Ml. Denne kategorien er det pfallende stor enighet om. Mennesker som knapt kjenner hverandre, kan p en fest finne et umiddelbart og entusiastisk fellesskap i forakten for Battlefield Earth eller The Wedding Planner. En interessant underkategori er drlig/drlig/bra, filmer som er s grenselst slette at de blir gjenstand for ny interesse i senere tid, som Dis og Plan 9 From Outer Space.
  • Drlig/bra. Grunne filmer som er laget med guts og humr, eller som treffer noe i tiden og blir et fenomen. Sine hylende tekniske handicaps til tross faller The Blair Witch Project i denne kategorien.
  • Bra/drlig. Overvurderte klassikere, storfilmer som har gtt ut p dato, oscarsiklende dramaer som tar seg selv altfor hytidelig. Det er denne kategorien Lott forsker fylle ut. Dr. Zhivago passer ogs inn, i likhet med, vil vel de fleste si i etterpklokskapens lys, Titanic. (Netteksklusiv oppdatering: De fleste filmer jeg ender med kjekle om p fest ligger i denne kategorien, da det fremdeles er mennesker der ute som mener hardnakket at de er bra/bra. Se "Braveheart", "Trainspotting", "The Shawshank Redemption", hvorav den frste definitivt er den verste og de to andre i strst grad er helt ok underholdningsdramafilmer som har ftt ufortjent klassikerstatus).
  • Bra/bra. Mesterverk. De vanskeligste klassen, fordi bde det objektive og det personlige, det definerbare og det vage, flelsesmessige, er i spill. Ironisk nok er det er denne kategorien vi til stadighet forsker fylle ut og organisere i rekkeflge. Og da blir det brk og sinte innlegg i nettavisenes kommentarfelt.


En diskusjon det ikke ble rom for i papirutgaven av Dagbladet er den store sjangerdiskusjonen - i hvilken grad skal filmer vurderes i forhold til andre sjangerfilmer, i hvilken grad opp mot hverandre? I avisenes anmeldelser skal gode og originale filmer innenfor eksempelvis action- og skrekksjangeren belnnes, og det er naturlig gi hye terningkast dersom de skiller seg positivt i forhold til forutsetninger og forventninger. Det er imidlertid ikke det samme som at de fortjener komme p de verste plassene i en kanon. Ikke at dramafilmer er de eneste som kan vre mesterverk - men actionfilmer vil ofte, ndvendigvis, frst og fremst mtte ta andre hensyn enn de artistisk vektige.

I avisen i dag skriver jeg at kanoner har det med reprodusere seg selv fordi det er kanonfilmene vi ofte oppsker, vi ser dem i en kontekst der vi er forberedt p oppleve dem som mesterverk og kanskje ikke ser andre filmer som ville vre naturlige sammenligningsgrunnlag. Men et annet spor som blir feil er heve godt fortalte underholdningsfilmer opp som filmer som preger mten vi tenker om livet og dden og det hele. De aller fleste ser filmer p fritiden, p et tidspunkt der de kanskje sker innsikt, men frst og fremst bli underholdt. Det er en edel syssel srge for god adspredelse for andre p den mten disse filmskaperne gjr. Men hvis vi skal diskutere "mesterverk"-klassen, vil jeg hevde at den frst og fremst br romme filmer som bde er narrativt og dramaturgisk gode og som sker utfordre og tye sitt publikum - og da hrer ikke "The Shawshank Redemption" hjemme p listen. Derimot fler jeg Michael Manns "Heat", som har mange fellestrekk med en actionfilm men samtidig er langt, langt mer, legger inn en god sknad for seg selv.

Men det viktigste, og vakreste, ved denne diskusjonen er selvsagt at alt er pstander og ingen har rett. Det er, som Andreas Wiese sa i gr, en speilsal av sjangre og kontekster. Ingen kan hpe p vinne denne krigen, men s er det jo en fin ambisjon bare vre med p holde denne fascinerende diskusjonen levende.

3 kommentarer

Martin .

28.07.2009 kl.16:19

Er det for mye forlangt at du lister opp en del flere filmer du mener faller inn under kategoriene? Spesielt hvilke klassikere du mener str seg som klassikere, og hvilke som er overvurdert. Du har helt sikkert tenkt igjennom det da du skrev artikkelen, s det er bare fyre ls :-)

Martin .

28.07.2009 kl.16:25

Der fant jeg kommentaren din, langt inne i diskusjonsfeltet et sted :-)Det hadde likevel vrt glimrende om du postet den p bloggen din ogs, s kunne man ftt enda mer diskutere rundt.

Inger Merete

28.07.2009 kl.16:45

Hei, det blir fort lite gjennomtenkt p stende fot, men la meg forske: Drlig/drlig: Har heldigvis blitt forsknet for det meste, og sltt av en del filmer jeg ikke synes det har vrt verd se ferdig, men vi prver: "Hell Ride" med Michael Madsen, "Anaconda", de fleste av Matthew McConaugheys romantiske komedier, "Wedding Planner", "Monster in Law", og selvsagt den uforlignelige "Confessions of a Shopaholic". Drlig/bra: "The Devil Wears Prada", "Dirty Dancing" (som jeg tenkte hadde et overraskende kvikt manus da jeg s den p nytt), "Clueless", billige actionaffrer som "Lucky Number Slevin" som er fullstendige bagateller men som hever seg p spenstig dialog og lekenhet. Jeg lurer litt p hvor "Pirates of the Carribean" hrer hjemme, den og DWP grenser for meg opp mot bra/bra fordi de er svrt gode underholdningsfilmer. Bra/drlig: Pompse historiske dramaer fra 50- og 60-tallet, det meste av sen Clint Eastwood, "Trainspotting", "Schindlers Liste", "Braveheart", "Shakespeare in Love", "Titanic", ymse Hollywood-biopics. For meg havner ogs "Goodfellas", som jeg synes er sterkt overvurdert, i denne kategorien. Vanskelig med overvurderte superklassikere, for selv om det er mange som ikke treffer meg, synes jeg ofte det er noe interessant ved dem. Men "Pierrot le fou" av Godard ble rotete og sprikende for meg. Liker "Au bout de souffle" bedre. Bra/bra: Ubestridelige klassikere som "Gudfaren" og "Citizen Kane", de virkelig gode, klassiske Hollywood-dramaene som "En sporvogn til begjr", "The Hustler" og "All About Eve", perfekte komedier som "Fire bryllup og en gravferd", solide moderne filmer som "The Hours", sm utenlandske perler som Ettore Scolas "Kaptein Fracassas reise" og argentinske "Historias Minimas".

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits