Verden i ruter

Sorry alle motebladredaksjonssjefer som n hever et megetsigende yenbryn. Hooligansen klarte aldri egentlig delegge Burberry. Burberry-rutene var et blaff i white trash-fashion sent p nittitallet, men det var penbart forbigende. Det er noe med de rene rutene i Nova-mnsteret som har noe klassisk og ubesmittet - eller ubesmittbart - over seg. Og det er noe ved Burberrys kilometerdype rtter i den britiske landadelestetikken, med en ujlete funksjonalitet og soliditet i bunn, som gjr at de str sterkere enn mye annet overfor trendenes lunefulle vinder.

burberry 2



Det er derfor jeg fler Eirin Hurums Burberry-kommentar i fredagens A-Magasin, i anledning at Burberry vender hjem og viser vrkolleksjonen sin i London og ikke Milano, bde er litt for generaliserende og litt for oppramsende. Det er en forslitt klisj si at merket var forbundet med "fine fruer p Frogner", og det blir enda verre av referere til de velkledde pudlene deres i samme setning. Det er sant at Burberry nok lente seg for tungt p tradisjonelle trenchcoats og regnjakker og p sitt allerede trofaste og grnende klientell, men like mye som de <gjesp> fine fruene var det snakk om et publikum med klassisk estetikk og sans for praktiske og slitesterke klr av hy kvalitet. Det er verd huske p at den legendariske trenchcoaten opprinnelig ble laget for offiserer i skyttergravene under 1. verdenskrig - derav navnet. Og selv om Burberry definitivt var blitt litt satt, s l det fremdeles godt hndverk og god smak i bunn.

S det var nok p tide med en makeover da Rose Marie Bravo tok over som Burberry-sjef i 1997, midt i hooliganhelvetet, og knyttet til seg Kate Moss som ruterdronningens ansikt og Christopher Bailey som kreativ hjerne. Det stemmer ikke helt, slik A-Magasinet hevder, at Burberrys bunniv ble ndd da Kate Moss sniffet kokain i 2005 - Burberry var p vei opp igjen allerede i 1999, og i 2002, ret etter Baileys inntreden, skrev New York Times at Bravo hadde lykkes med forynge gjennomsnittskunden med tredve r. Selv kunne jeg styre meg for alle naglene Bailey hamret p veskene sine, men det er ingen tvil om at han tok de tradisjonelle kjolene og trenchoatene og tilfrte dem en nydelig, feminin silhuett, som fltes frisk og oppdatert uten miste det klassiske preget. Fremdeles er den lysegr kpen jeg prvde p Burberrys filial i Barcelona for to r siden et av de vakreste plagg jeg noen sinne har hatt p meg.

Kun den med en demonstrativ vegring mot kommersielle filmfranchises kan ha unngtt f med seg at Emma "Hermione" Watson er Burberrys nye ansikt utad. Selv om dette er det tydeligste massepublikumsfrieriet de har begitt seg utp til n, kan det godt hende det er en god id. Bildet av en tung trenchcoat av dypeste Burberry-tradisjon bundet rundt Watsons siv av en midje minner om hvor vellykket kombinasjonen unge mennesker og klassiske plagg med god passform og mulighet for style opp eller ned faktisk er. Det har gjre med det frnevnte - at de merkene som har med seg en arv som fordrer at elegansen de strekker seg etter er av det enklere, renere slaget, gir dem et fortrinn i det lange lp. Og det gjr at det ypperste som kommer av Burberry-design fr glinsende Versace- og Cavalli-partyklr til se ut som rent glor.



burberry 1

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits