Skrevet i stjernene

Det er n ting, en enkelt, som kan f meg til kvie meg for si at jeg er feminist og tenke mrke tanker om kvinner i sin alminnelighet. Det er fenomenet horoskoper, og at hvert eneste blad med jenter som mlgruppe av uransakelige rsaker m haen dobbeltsidebakerst i bladet i hvert fkkings nummer som forteller deg hvordan neste mned vil bli. Som ivrig leser av moteblader p fly konfronteres jeg med fenomenet stadig vekk, og finner det like uforstelig/irriterende hver gang. Jeg blser i om de som leser det sier at "det er bare underholdning" eller ikke. Det er absurd. Det er tull. Det er uhyrlig narsissistisk i det hele tatt leke med tanken om at himmellegemenes posisjon er forbundet med om du vil bli forfremmet p jobb eller ei. Og ikke minst er det ofte feil i forhold til stjernetegnenes historiske opphav. Damebladhoroskoper har det med fremstille "Tvillingene" som et sett Kate Moss-kopier med langt, blgende hr.

Tvillingene var alts, utvilsomt og uforanderlig, menn. Stjernetegnet "Tvillingene" forestiller Kastor og Polydevkes, ogs kalt "dioskurene", som iflge gresk mytologi var resultatet av guden Zevs' voldtekt/forfrelse av prinsessen Leda, som han i en av mytesirkelens mer kinky avsnitt hadde sex med i form av en enorm svane. Leda fdte senere Kastor og Polydevkes og ssteren deres, Helena, hun som var s pen, og som senere forrsaket Trojanerkrigen da hun flyktet fra kong Menelaos, som hun var gift med, for vre sammen med prins Paris av Troja. Hva Kastor og Polydevkes angikk, var det slik at selv om de var fdt samtidig, var Kastor snn av kong Tyndarios og Polydevkes av Zevs (ikke spr). Dermed var Polydevkes en gud og uddelig, mens Kastor ikke var det. Da Kastor dde, ba Polydevkes sin far Zevs om la Kastor ta del i hans uddelighet, og de ble plassert sammen p himmelen som et stjernebilde. I gresk gudsdyrkelse representerte dioskurene vennskap og broderlig kjrlighet. De to sterkeste stjernene i stjernebildene brer tvillingenes latinske navn, Castor og Pollux. Mer bakgrunnsinformasjon om tvillingene finnes her og her.

Men alts. Jenter. Hvorfor dette behovet for se seg selv som en del av en kosmisk plan? Hvorfor denne dragningen mot tanken p at hverdagen din str skrevet i stjernene? Hvorfor denne trangen til ske rd der det er ingen grunn til gjre det? Er det samme grunn til dette som til at jenter m bli konversert med og komplimentert av en gutt p fest i minimum tre timer fr hun blir med ham hjem? Er det en "se p meg"-greie? Kjre alle dere, blir ikke verden litt lettere om vi slr oss til ro med at det er bare her og n, og i morgen, og de sm tingene som omgir oss og plager eller gleder oss, og at vi m prve finne mening og ro i dt?

Hvis dere fler dere urettferdig kritisert n, og det er redaktrene av disse bladene som tar feil, ber jeg tusen ganger om unnskyldning. Og samtidig oppfordrer jeg alle som opplever den evige insisteringen p kitschy horoskoper som undervurderende sende et par linjer til de som styrer dette her og si atvi heller vil ha et par sider til av den raffe fotoserien med sesongens beste sko.

Og hva s med damen som burde interessere de skjnnhetsbesatte bladene mer enn Kastor og Polydevkes, nemlig den vakre ssteren deres? Hun som er en av gresk mytologis mest destruktive skikkelser fordi tusenvis av menn gr i dden p grunn av en krig hun satte igang? Hun er en av hovedpersonene i Iliaden og en av hele myteverdenens mest fascinerende skikkelser i det at hun er full av bladede flelser, mrkt begjr, altoppslukende selvforakt, og skuffelse over mannen hun har flyktet sammen med, som viste seg ikke vre den helten hun hadde hpet. Hun er p mange mter symbolet p den deleggende seksualiteten, men hun er ogs reflektert og respektert og langt sterkere enn den veike Paris. I tillegg til Iliaden er den kanskje fineste teksten som tar for seg hele denne fortellingen diktet "Leda and the Swan", som William Butler Yeats skrev i 1928. Der ser han for seg samleiet som indirekte ble rsaken til den deleggende trojanerkrigen, og om Leda kan vre til stede som et pustende og flende og oppriktig menneske p en annen mte en guden fordi hun, i motsetning til ham, kan se situasjonen isolert og ikke som en del av handlingskjeden som skal flge, og som kommer til fre til at s mange av mytenes strste helter og personligheter dr, blant dem Akilles og Agamemnon:




Leda and the Swan


A sudden blow: the great wings beating still

Above the staggering girl, her thighs caressed

By the dark webs, her nape caught in his bill,

He holds her helpless breast upon his breast.

How can those terrified vague fingers push
The feathered glory from her loosening thighs?

And how can body, laid in that white rush,

But feel the strange heart beating where it lies?

A shudder in the loins engenders there
The broken wall, the burning roof and tower

And Agamemnon dead.

Being so caught up,

So mastered by the brute blood of the air,

Did she put on his knowledge with his power

Before the indifferent beak could let her drop?



tvillingene
Stikkord:

n kommentar

Ellen

07.10.2009 kl.21:45

Dette innlegget er et av dine aller beste, Nete. Kudos.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits