Leserstorm

Jeg pleier iblant å gjøre et talking point av at anmeldere av det som tradisjonelt har vært regnet som populærkultur går folk på nervene med tyngre støvler enn de som anmelder det historisk sett høykulturelle. Anmeldere av litteratur, billedkunst og teater får mindre tyn enn filmanmeldere, som igjen får færre drapstrusler enn musikkanmeldere. Forklaringen er egentlig åpenbar, det store publikum har sett mye film og hørt mye musikk, og har stor tillit til sin egen dømmekraft, og blir dermed mer opprørt når anmelderen ikke ser de samme kvaliteter ved et kunstverk som dem. Det er forsåvidt helt fair og noe som alle som får betalt for meningene sine bør akseptere (og i stor grad aksepterer).

Men nå har jeg fått et nytt perspektiv på denne formen for levebrød. Det er faktisk spillanmeldere som får mest tyn. Hvordan og hvorfor er oppsummert i denne fine lille teksten om alt som er galt med anmeldere som er uenig med deg. Det er @snorrebryne som har videreformidlet link og dermed gjort seg fortjent til en shoutout og litt takknemlighet - men den varer bare frem til den dagen han skriver noe annet enn pent om Civlization-spillene eller Grim Fandango.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig være lut lei av å skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og så har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden får spørsmål om. Og så nås jeg på imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits