Leserstorm

Jeg pleier iblant gjre et talking point av at anmeldere av det som tradisjonelt har vrt regnet som populrkultur gr folk p nervene med tyngre stvler enn de som anmelder det historisk sett hykulturelle. Anmeldere av litteratur, billedkunst og teater fr mindre tyn enn filmanmeldere, som igjen fr frre drapstrusler enn musikkanmeldere. Forklaringen er egentlig penbar, det store publikum har sett mye film og hrt mye musikk, og har stor tillit til sin egen dmmekraft, og blir dermed mer opprrt nr anmelderen ikke ser de samme kvaliteter ved et kunstverk som dem. Det er forsvidt helt fair og noe som alle som fr betalt for meningene sine br akseptere (og i stor grad aksepterer).

Men n har jeg ftt et nytt perspektiv p denne formen for levebrd. Det er faktisk spillanmeldere som fr mest tyn. Hvordan og hvorfor er oppsummert i denne fine lille teksten om alt som er galt med anmeldere som er uenig med deg. Det er @snorrebryne som har videreformidlet link og dermed gjort seg fortjent til en shoutout og litt takknemlighet - men den varer bare frem til den dagen han skriver noe annet enn pent om Civlization-spillene eller Grim Fandango.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits