Daniels metode

STOCKHOLM (Dette er ikke en blogg): Det ble "A Room with a View" p mac'en p hotellrommet i gr mens danserytmene dunket fra to etasjer under og Stureplan-barna danset seg inn i natten. Rd til alle som skal bo p Hotel Anglais: Hvis resepsjonisten smilende tilbyr rom i tredje etasje, er du i ferd med bli lurt. P den andre side: Frokosten p Hotel Anglais varer helt til klokken to. Nr det regner p festfolket, drypper det p helt alminnelige b-mennesker ogs.

Daniel Day-Lewis spilte visst ogs i "A Room with a View". Der har han den utakknemlige oppgaven spille feil mann. Han er fyren Helena Bonham Carter forlover seg med, selv om alle vet hun egentlig vil ha den flammende romantikeren Julian Sands som str ute i byggkeren og roper hyt om frihet og kjrlighet og kysser henne uten be om lov. Day-Lewis spiller det manusforfatter og foreleser Billy Mernit, en av denne verdens teoretikere innenfor sjangeren romantisk komedie, p bloggen sin bare omtaler som en Bellamy, etter skuespilleren Ralph Bellamy, som spesialiserte seg p nettopp slike roller. Definisjon av en Bellamy: En skikkelig, pen, men himmelstormende usexy mann som ikke engang prver forst vr heltinne og ikke ville forsttt henne om han s hadde prvd.

"A Room with a View", satt ved siden av "The Age of Innocence", "Gangs of New York" og "There Will Be Blood", viser noe interessant: Day-Lewis er alltid hrfint nr overspille. Han skaper hele tiden svrt tydelige typer, med sider og vremter s skarpe og eksentriske at de minner om tics. Selv den mer tilbakeholdne Newland Archer i "The Age of Innocence" (nydelig film og nydelig bok) er mer tilbakeholden enn mange av de andre, er han alltid anspent, gldende under overflaten, hvilket vises i et intenst blikk og en overdrevet formell og stiv mte snakke p. Men det er alltid s mye i rollene at de styrer klar av klisjeene.

Ogs i rollen som den bolige og nerdete Cecil Vyse i "A Room with a View" kjrer Lewis p med det formelle og stive, med en s distinkt og overtydelig uttale av replikkene at han nesten blir en parodi - men han holder seg alltid p riktig side, kanskje fordi det er noe i spillet hans som antyder at Cecil er falt inn i en rolle selv, en vremte som er vanskelig komme seg ut av, og i yeblikket der seerne forventer at han skal vise flelser, sorg, sinne eller skuffelse, senke skuldrene og miste den rigide kroppsholdningen, skjer det ikke - men den som ser p ansiktet til Day-Lewis, skjnner at disse flelsene godt kan vre p innsiden likevel.

Slik bringer han ny sympati til denne verdens Bellamys, som jo fremdeles er hovedpersonene i sitt eget liv, men som er s uheldige at de ikke er det i filmen.

bellamy

Ralph Bellamy

daniel daylewis

(Daniel Day-Lewis i "A Room with a View")
Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits