Filmskaperne om hverandre

Vi er forlengst inne i den forrykte awards seasons, der alt handler om posisjonere seg foran Oscar-utdelingen og late som om det slett ikke er det man gjr. Jeg tror likevel p Jason Reitman, regissren bak "Thank You For Smoking", "Juno" og "Up in the Air", som i et avslappet intervju med Chicago Sun-Times' anmelder Roger Ebert hyller flere av regissrene han antagelig vil konkurrere med senere denne mneden. Srlig interessant synes jeg det er hre ham snakke om regissren Kathryn Bigelows jernkontroll i "The Hurt Locker", en av mine personlige favoritter fra fjorrets repertoar. Som Ebert selv var inne p i sin anmeldelse: Et av de mange fortrinnene til The Hurt Locker er at du, selv midt i en hektisk kamp, vet akkurat hvor hovedpersonene befinner seg, og hvorfor de er der de er. Dette er faktisk et premiss for bygge en effektiv spenningsscene: Fr du forvirrer, og kaster inn det ukjente og overraskende, m du la publikum f en viss oversikt, gi dem en mulighet til vre med p leken. Reitmans begrunnelse for hvorfor man skal lage en film, eller gjre noe som helst annet - "fordi tanken p at en annen skulle gjre det, ikke var til holde ut" - er verd ta med seg videre.

Og nr vi er i gang: Sjekk ut Michael Manns ti yndlings-auteur-filmer. Selv vil jeg pst at flere av Manns egne filmer er bedre enn "Raging Bull", men hver sin smak.







Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits