Sinte menn

«Menn som deg er min spesialitet. Menn som lever med vold».

Det sier doktor Naehring (Max von Sydow) til politietterforskeren Teddy (Leonardo di Caprio) i Martin Scorseses nyeste film, «Shutter Island», som har premiere i morgen. Det kunne vært sagt av Scorsese selv. Nesten alle filmene hans, fra «Mean Streets» og «Taxi Driver», via «Raging Bull» og «Goodfellas», til «Gangs of New York» og «The Departed», handler om voldsomme menn, menn på randen av å miste kontrollen, menn med et stort indre trykk som ofte ikke finner noen annen utvei enn å slå.«Shutter Island», er intet unntak. Men det begynte med mindre penger og ingen berømmelse, men med desto større trang til å skape, i gatene i hjembyen i New York.

Etter gjennombruddet med gangsterfilmen «Mean Streets» fra 1973 var det «Taxi Driver» fra 1976 som virkelig åpnet verdens øyne for den italienskættede arbeiderklassegutten fra New York. Filmen om den isolerte vietnamveteranen Travis Bickle (Robert De Niro), som lever i isolasjon og begynner å få mer og mer voldelige fantasier om å la samfunnet gå opp i flammer, er en av filmhistoriens store klassikere. I et intervju fra samme år som filmen ble lansert, forteller Scorsese om hvordan Travis Bickle går rundt med en brutalitet inne i seg som han må holde innestengt.


?
Og han vender tilbake til der volden der, sa Scorsese den gang.

?For det er slik med Helvete ? det fortsetter og fortsetter. Og han er ikke i stand til å komme seg ut av det.


«Taxi Driver» er en
politisk film; en ekspresjonistisk fantasi om en type unge menn som etter Vietnamkrigen og Watergate-skandalen ikke lenger tror på idealene samfunnet tilbyr dem. På åttitallet dykket Scorsese dypere ned i den boblende gryta som var organisert kriminalitet. «Goodfellas» og «Casino» handler om menn som i volden og kriminaliteten finner en vei til vakre kvinner og raske penger ? men som ikke hadde regnet med paranoiaen som følger med. I «Raging Bull» klarer ikke mesterbokseren Jake LaMotta å takle verken ekteskapet eller statusen ? eller noe annet som ikke kan løses ved hjelp av nevene.

Så hvordan har  Scorseses blikk på volden endret seg? For det første har han spikket av sin første gallionsfigur og funnet en ny: Den uutgrunnelige og truende Robert De Niro, som spilte i «Taxi Driver», «Goodfellas», «Casino», «Raging Bull» og flere, er erstattet av den mer følsomme Leonardo DiCaprio. I to av Scorsese-filmene spiller DiCaprio politimann, i en tredje, «Gangs of New York», er han en usikker unggutt som vil roe gemyttene i gjengkrigen rundt seg. DiCaprio kaller på vår sympati mer enn de Niro gjorde, han lar tvilen og frykten ligge utenpå i større grad. Han vil vekk fra det som kan drepe ham.

Formet av Martin Scorseses energiske hender har Leonardo DiCaprio skapt troverdige mannsportretter.

Likevel føles de nyeste Scorsese-filmene mindre aktuelle enn de forrige. I en verden der skoleskytinger og terroraksjoner er gjennomgangstemaer i nyhetssendingene, føles «Taxi Driver» langt mer aktuell enn «Shutter Island». Kanskje Scorsese burde prøve å se seg over skuldra, tilbake på de frustrerte mennene han har laget film om før, de som ikke fryktet volden, men som i den fant et språk, et utløp, en måte å hevde seg på. Om han vil fortelle deres historier igjen, vil han også fortelle en vesentlig historie om vår tid.



(Teksten stod på trykk i Dagbladet 18. februar 2010)

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig være lut lei av å skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og så har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden får spørsmål om. Og så nås jeg på imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits