Lørdag med Tim

Jeg har faktisk aldri gjort noe slik før. Men en gang må være den første. Så jeg handlet på instinkt og emosjoner og la Tim Gunns "A Guide to Quality, Taste and Style" i handlekurven på Amazon. Selv om jeg elsker å styre med klær, har jeg aldri gått til det skritt å kjøpe en ren motebok. Men nå er det gjort, og det er det morsomste jeg har gjort på lenge.

Tim Gunn er en av de beste fjernsynsmoteguruene jeg vet om, med en intuitiv forståelse for eleganse blandet med en pragmatisk holdning som flyr langt over hodene på f. eks. Trinny og Susannah. Nå viser det seg at han (og, det skal sies, medforfatter Kate Moloney) også skriver ekstremt godt og med referanser utover det man har grunn til å forvente av en lyserosa motebok. Dette skriver Tim om å rydde opp i klesskapet:

***


Søren Kierkegaard (1813-1855), Danish philosopher, opera lover, and the man Ludwig Wittgenstein called "the most profound thinker of the nineteenth century," can actually be a huge help when it comes to curing one's closet. The author of Fear and Trembling will not tell you explicitly to toss out those clam diggers, but he will supply two enormously helpful ideas.

We find these ideas in volume one of Kierkegaard's 1843 book Either/Or. The first idea may be clear to you just by reading the preceding sentence. As the title implies, this book is about choice and that is exactly what he suggests you do: Make a choice. In fact, he states that if you do not make choices for yourself, someone else will make them for you. Egad! This simple but powerful idea is not just a life lesson: it is the basis of all personal style. Notice the use of the word "personal". This is not style as dictated -- another word for "chosen" -- by fashion editors, friends, or pop stars. It is an expression of what speaks to each individual's soul. Listening is not always easy, especially when one's soul demands bell-bottoms in a skinny-jean season. It takes practice and commitment. There may be missteps along the way, but the reward --- which is having pride and courage in the convictions of your closet -- is worth it.

***

Vakkert, ikke sant? Etter å ha foreslått at du deler alt du har i klesskapet ditt inn i fire hauger, hvorav to er "gi bort" og "kast", og etablert en skog av underkategorier, skriver Gunn videre:

***

Let us now return to Mr. Kierkegaard for the second of his two important ideas.

Imagine a gin martini served in a pint glass or a Wagnerian opera-version of Sex and the City. Both may have their ... intoxicating charms, but neither would be a flawless fit. The martini would be undrinkable because it would get warm much faster than you could quaff it. The glass the martini is served in is an essential part of the martini itself. Carrie Bradshaw wouldn't be nearly so much fun if she and Mr. Big both drank a magic potion and sang the same infernal love duet for four hours. The thirty minute television format is the ideal medium for her banter and romance.

So should it be for you and your clothes. For Kierkegaard, a "classic" results when form and content meet in perfect harmony. In our case, the content is the person inside the garment: the form is the garment itself. Some form and content marriages are quite obvious. Examples that come to mind are Paris Hilton and the line Heatherette, or Audrey Hepburn and Givenchy. Rarely, if ever, have those four names appeared in the same sentence. Nonetheless, what is important is that the particular strengths of the content -- Paris and Audrey -- are showcased by the form. What isn't successful is choosing a rigid form and trying to wedge one's unhappy content into it. If one is lucky enough to have a Monica Bellucci-esque figure, wearing a Hedi Slimane Dior man's suit might be difficult. Borrowing androgynous elements while respecting the line of one's figure, though, will be chic. A more quotidian example might be the financial consultant who goes to work every day in black slacks and pumps, but loves anything related to ballet. By switching those black slacks for a softer, slightly full skirt, paired with a slim black turtleneck and a belt at her true waist, she can bring some of the form she loves into play without sacrificing loyalty to her content.

***

Jeg er nå på side 88 og storkoser meg. Dessuten var det oppklarende å lese Tims forklaring på hvorfor i all verden sånne som jeg er størrelse XS/8 i nesten alle kjedebutikkene når det åpenbart finnes folk som er mindre enn meg; kjedebutikkene setter stadig mindre størrelsestall på større klær i frykt for at kvinner vil bli avskrekket fra å kjøpe plagget om de må opp i en størrelse de ikke liker. Og hvem må ikke smile litt, bitte litt i alle fall, når Tim har med seg tidligere Vogue-redaktør Grace Mirabella i teatret og prøver å få henne til ikke å oppdage paret i matchende treningsdresser noen seteplasser lenger borte. Som han skriver, og det var ikke en gang Cirque du Soleil - det var Vanessa Redgrave i et Eugene O'Neill-stykke!






Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig være lut lei av å skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og så har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden får spørsmål om. Og så nås jeg på imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits