Fengslede - om "Profeten"

FILM: Den som har fulgt med populrkulturen de siste rene, har gode kort p hnden om han eller hun noen gang skulle havne bak murene. Filmer og tv-serier har yndet speile den harde fengselshverdagen, de farlige farvannene der voldtektsmenn lurer i dusjen og snikmordere i kantina og bare den glggeste klarer manvrere, med henrykt avstandsfascinasjon.

Franske Profeten fr Frihetens regn til fremst som den stladne b-filmen den egentlig er og etablerer seg som den beste filmen denne anmelder har sett fra et slikt milj. I en sparsommelig, usentimental stil skildrer den seks avgjrende r i livet til Malik El Djebena (Tahar Rahim), den en skjelvende og uvitende nittenringen som blir satt inn for en ukjent, men uviktig forbrytelse, og som suger til seg kunnskap og forbindelser og begynner den langsomme veien mot bli fengselets frende mann.

Profeten, som har Cannes-festivalens Grand Prix som den gjeveste blant sine etter hvert tallrike priser, er et blendende maktspill, et menneskelig studium, og en knivende politisk kommentar gjennom fremstillingen av hvordan fengselet suger inn ogs de motvillige og fredsle og tvinger dem til spille et spill p de forredes premisser.

Klossete drapsmann

Malik ankommer fengselet idet den korsikanske forbryterkongen Luciani (Niels Arestrup), fengselets mektigste fange, trenger en hndlanger som kan komme seg over i den muslimske delen av fengselet og drepe araberen Reyeb (Hichem Yacoubi), som skal vitne mot Lucianis korsikanske forbundsfeller.

Malik fr valget: Drep eller bli drept. Han velger det frste, utfrer et klossete, slete drap og sitter igjen ristende av skrekk mens gulvet fylles av blod. Spkelset av Reyeb, som viser seg i lpet av de korte minuttene de to snakker sammen som en reflektert mann, flger med Malik gjennom de neste rene, som en skygge av skyld, men ogs en rdgiver.

Det er det eneste mystiske elementet i en film som ellers jager sitt r og realistiske plott gjennom to og en halv time som fles som n.


Vr mann

Arestrup er i sitt ess i rollen som den iskalde og uforutsigbare Luciani, som nonchalant bestemmer hvem som skal leve og d innenfor sitt innemurte rike.

Rahim er mer unnvikende, vanskeligere f tak p i begynnelsen, men det er da ogs penbart hensikten. Etter hvert er det forblffende se hvordan Malik aldres og modnes foran publikums blikk, og blir smartere og sikrere. Som Lucianis lpegutt er Malik underordnet korsikanerne og utsttt av araberne, men skjnner, i motsetning til flere av sine medfanger, at han bare m svelge det og tie og vente p sin tid.

Han lrer seg lese og regne og lytter til den korsikanske dialekten til han forstr den. Han har nrmest profetiske evner til se hva som kommer til hende. Nr vi holder fast ved Malik som vr mann, er det fordi vi instinktivt aner at han ikke er s frossen som Luciani. Han blir aldri sadistisk, men gjr det han m for overleve og oppn forskjellige goder - og, det m sies, i en viss henrykkelse over oppdage at han kan.

Det han kan, er ikke noe du og jeg ville ftt til, for si det pent, og noe vi skal vre glade for at vi slipper prve p. Men herregud s spennende det er se p, i kinosetets trygge skjd.



(Anmeldelsen stod p trykk i Dagbladet 18. mars 2010, og ga terningkast seks).
Stikkord:

n kommentar

Live Eriksen Larsen

19.03.2010 kl.09:44

Jeg har blogg VS blogg p bloggen min, meld deg gjerne p! :-)

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits