Kjoler! Emmy-utdelingen

Det fles nesten litt frivolt moteblogge s mye og s manisk fordelt p spass f dager, men mine yndlingsmotebloggere Tom og Lorenzo og jentene i Go Fug Yourself sitter allerede og knastrer som gale, og jeg m f ut mine egne synspunkter fr jeg leser deres og blir fristet til bare holde med dem. S, here goes:




Lea Michele: Jeg har aldri sett "Glee", ikke et enslig minutt, men har ftt med meg at Lea Michele har vrt forblffende stilsikker p den rde lperen p den korte tiden hun har hatt flexikort dit. Ogs her utviser hun bedre smak og strre evne til beherskelse enn de fleste unge stjerneskuddene, som panisk pusher sine ymse utbulninger foran fotografene som om hvert skritt p den rde plysjen kan vre deres siste (*kremt* Blake Lively). For en bl kjole-fetisjist var det nesten opphissende se s mye bltt som i gr kveld, denne fargen er nydelig. Smykkene klassiske og pene til, og kjolen gir henne en vakker og interessant silhuett, som en smal, snodd syle. Men men men. Stoffet ser syntetisk og lettantennelig ut. Og puppene ser ikke ut som de kjenner hverandre.





Edie Falco: Veteranene opptrdte for det aller meste med verdighet, hvilket gudhjelpemeg ikke er en selvflge i Hollywood, der alle er srs bevisste p hvor store de en gang var eller kunne vrt. Falco, som vant Emmy for beste kvinnelige hovedrolle i en komiserie for "Nurse Jackie", velger klassisk og sikkert og flatterende, og fr et hint av sensualitet ved den assymmetriske skjringen. Hun kunne naturligvis brukt langt tyngre, mer iyefallende smykker og sluppet unna med det, og noen vil kanskje mene det er kjedelig at hun ikke har gjort det. Men vi er ikke "noen", er vi vel? Pluss for stilsikkerhet og selvtillit.




Emily Deschanel: Da jeg frst s denne kjolen, flte jeg meg rimelig trygg p at det var nok et overivrig blondeberg fra overvurderte Marchesa. Men om det hadde vrt s, ville kjolen trolig lignet enda mer p den enorme kjttetende blomsten Vera Farmiga hadde p seg p Oscar-utdelingen. Emilys kjole er faktisk fra Max Azria, og er smalere og penere enn mye fra konkurrenten. Skjrtet er riktig pent. Likevel blir det litt voldsomt, dette her, med den ekshibisjonistiske fargen kombinert med de insisterende rysjene. Kjolen hadde trolig vunnet stort om den irriterende lille stroppen over skulderen var blitt klippet av.




Heidi Klum: Dette, p den annen side, er Marchesa, som bevitnet av det overgrodde vilnisset av sort buskas p brystet til Heidi. Alle som ser p "Project Runway" (skyldig etter anklagen) vet at Heidi, som alle hjernevaskede Victoria's Secret-modeller (vil jeg tro), er besatt av pupper, og aldri blir s SS-streng i det ariske bl blikket som nr en av designerspirene ikke fr modellens brystutrustning til ta seg ut p best mulig vis. Gudene skal vite at hun ikke lar det samme skje med seg selv. Men dette er rett og slett for utfordrende, for smflaut, og kombinasjonen med kom-hit-blikket fr henne til virke som alt annet enn en lykkelig gift firebarnsmor. N trenger ikke folk ndvendigvis se ut som lykkelig gifte firebarnsmdre p den rde lperen, men de kunne kanskje vrt bittelitti nrmere enn dette.




Christina Hendricks: Ingen draperer kjolestoff rundt kurvene til Christina Hendricks like godt som kostymrene p "Mad Men", og slett ikke Christina selv. Etter et par ubehjelpelige forsk p den rde lperen fles det som et skritt i riktig retning nr hun n gr for en korsettpreget kjole som understreker det overveldende, overjordiske timeglasset hennes. Og som i tillegg passer, hvilket slett ikke er en selvflge hva Hendricks angr. Men fargen skjrer smertelig mot det rde hret, og de flisete frynsene rundt armene er bare stusselige.




January Jones: "Betty" er enda en som er ndt til hoppe etter mote-Wirkola, eller kle p seg selv etter ha blitt kledd p til stende applaus av kostymrene i "Mad Men". Ansiktet hennes blir helt borte i denne kjolen, som er interessant, eller nrmere bestemt, ville vrt interessant p en profesjonell kleshenger som Iman. Her virker det som om January prver ta mellomfagseksamen i mote etter bare ha fullfrt C-sprk p videregende. Nr vi ser kjolen p henne ser den mest av alt ut som folieaktig karamellinnpakning. Og puppene hennes ser fryktelig sinte ut.




Elisabeth Moss: Elisabeth Moss er 27 r gammel. Hun hadde vrt gift i syv mneder med den en god del eldre Fred Armisen fra Saturday Night Live, da han dumpet henne for en kollega p 23. Moss gjr det eneste rette: Drar p seg den mest formomklamrende kjolen hun kan finne, vel merke uten at den finnes vulgr, og drar p fest. Kladeisen p skulderen hennes er litt klumpete - en enkel stropp ville vrt penere - og toppen har en svak eim av pappmach, men ellers er dette classy og vakkert. Hun er som en sval, vakker prinsesse som antyder akkurat passe subtilt at det kanskje kommer senere situasjoner der hun kanskje ikke er fullt s sval og uskyldig.




Mariska Hargitay: Forsker noe av det samme som Moss, men i Vera Wang, og ser dermed, som man fort gjr, litt for brudete ut. Og en litt uskikkelig brud ogs, det er noe innmari som det korsettet sitter, kanskje bittelitt i beste laget. Men det er en pent drapert og oppbyget kjole, og fargen er sofistikert og kjlig mot huden hennes. S skulle jeg bare nske Mariska hadde klippet av den irriterende lille blondekanten verst og vrt litt mindre vannkjemmet skolegutt p hret.




Kyra Sedgwick: Leppestiften er for moden. Armbndene er for fjortis og for uformelle. Men det angrer jeg allerede p at jeg i det hele tatt gadd nevne, for dette er en killerlook for Sedgwick. Den dype juveltonen gir henne nydelig ld i huden, livet sitter akkurat der det skal, og velge et matt stoff sikrer at kjolen blir sensuell og ikke tacky. Ringen og vesken fint avstemt uten at det blir for krampematchende. Jammen vant hun ikke ogs.




Anna Paquin: Gulp. Det er i situasjoner som dette moteskribenter som ligger for tett p bransjen, skriver ulne eufemismer som "modig" og "kjrer sin egen stil" og "tr ta sjanser". I stedet for skrive det de burde skrive: "stygt". Et rent, klassisk eksempel p pur forskrekkelighet. Livet treffer akkurat der det ikke skal og fr smale Sookie til se ut som en sekk, stoffet er for blankt, brynjen ser ut som en slik krave du fr hos frisren og tannlegen, bare rimelig mye mer blingete, og Brnhilde her gjr i tillegg den tabben det s godt som alltid er velge en kjole med ujevn kant. Og hun ser ut som hun er dritsur p en eller annen. Antagelig stylisten.




Jewel: Nr skal de lre? Ikke bare har hun gtt for en kjole i heldekkende blonde, for vre sikker p at hun ser ut som hun har vrt p en av de eksklusive forretningene nederst p Karl Johan og handlet til russeball, hun velger i tillegg pastellfarget blonde, med verdens tristeste lille slyfe til. Om hun har betalt mer enn 299,- for denne lasete, liksomromantiske filla, br hun fle seg snytt. P tide bli voksen n.




Nina Dobrev: Sukk! Ok, vi prver en gang til: "Nr skal de lre? Ikke bare har hun gtt for en kjole i heldekkende blonde, for vre sikker p at hun ser ut som hun har vrt p en av de eksklusive forretningene nederst p Karl Johan og handlet til russeball, hun velger i tillegg pastellfarget blonde, med verdens tristeste lille slyfe til. Om hun har betalt mer enn 299,- for denne lasete, liksomromantiske filla, br hun fle seg snytt. P tide bli voksen n". Jesus Kristus, hr etter!



Kelly Osborne: ... Og nr skal de lre gjre som Kelly Osborne? Se, dt er en setning som ikke akkurat er blitt slitt ut de siste rene. Men frken Osborne ser smashing ut her, og viser at ens personlige stil ikke alltid er ensbetydende med hva en kler. Tenk at lille obsternasige frken fjortistrass hele tiden har trampet rundt som en annen svaneunge i conversesko og bare ventet p at noen skulle kle henne opp i gammeldags Hollywood-glam Marilyn. Figuren hennes ser fab ut, kjolen har nok struktur til vre mer enn "enda en sort kjole", samtidig som den ogs er "enda en sort kjole", det vil si klassisk og elegant. Og s har den denne bittelille undertonen av pnk som gjr at det fles som om Kelly er tro mot seg selv og ikke bare forsker leke diva. Det har hun vel gjort nok, har hun ikke?




Emily Blunt: Denne kjolen fr mitt indre, 29-rige jeg til kaste seg ut i en halstarrig diskusjon med mitt forgangne, femtenrige jeg, hvis nd fremdeles hjemsker min estetiske sans i svake yeblikk. Mitt 29-rige jeg mener dette er overromantisk og sviskete og anfrer som bevis den sukkerste fargeskalaen, den generse bruken av pynt og stsj og den litt gammelmodige draperingen, som gir assosiasjoner til Merchant Ivory og denslags fortidssvermeri. Mitt femtenrige jeg protesterer og sier jammen det er s pent. Og det argumentet er det umulig protestere p.




Julia Louis-Dreyfus: For en bisarr look. Den mest grunnleggende, banale sorte kjole. Det mest uforklarlige gjennomsiktige midjebeltet, som gir et hint av stripper der man minst venter det. De underligste redobber og smykker, som man legger merke til fordi de ikke passer til noe annet. Det flateste, mest uinspirerte hret man kan tenke seg. Jeg tror faktisk hun har klart vre kjedelig og lett trashy p samme tid. S da har hun jo utrettet noe, p en mte.




Katrina Bowden: Billig kjole. Billig farge. Tacky belte. Toppen sitter for lavt p overkroppen. Og tenk, gjennom alt dette smiler hun. Den tapre piken.




Susan Sarandon: Akkurat n gjr det bittelitt vondt tenke p at jeg, samme hva jeg utretter i livet, aldri kommer til bli s kul. Men gi meg en halvtime, s tror jeg jeg skal klare forsone meg med det.




Tina Fey: Ok, det stoffet er bare pussig. Underlig, tung paljettsm. Merkelige, kantete figurer. Smmer som fremhever konstruksjonen av kjolen uten at det er mulig se at den er spesielt fremhevelsesverdig. Men likevel! For en kul, kneisende figur hun er med det fint proporsjonerte lille slepet bak seg. S pent toppen danderer seg rundt skuldrene og kravebenet hennes. S riktig type antrekk dette er for en av Tina Feys alder, posisjon og betydelige cred. Hun fr dette litt staselige over seg, "Hennes Majestet, Dronningen av Komedie", p en mte, samtidig som hret er mykt og flrtete. Det kommer til g fint, dette her.




Eva Longoria Parker: Jeg er ikke sikker p hvorfor hun har valgt akkurat de redobbzzzzzzzz ...




Maria Menounos:
Paljetter gjort pent er faktisk fryktelig pent, det gjr at en kjole er fascinerende utover de frste sekundene og skaper en respekt for godt, gammeldags hndverk, og denne kjolen er en deilig slvskimrende stjernenatt. Juryen er fremdeles ute p om det lille utklippet i midten er bittelitt vulgrt, p samme mte som badedrakter med cutouts er uendelig mye mer tacky enn en strengt tatt mer avslrende bikini, eller om det er oppfinnsomt og endog gir antrekket et snev av vidd. Eller en innforsttt og litt makaber referanse til "Kjpmannen i Venedig". Maria ser uansett ut som om hun gir langt faen i hva en stakkarslig liten sofablogger mtte mene om henne og kickass-kjolen hennes.



Jane Krakowski: Uhm, Jane? Jeg tror kjolen din har hatt et lite uhell.




Toni Collette: Toni Collette har p seg Valentino. Valentino! Jeg som ville sverget p at det var Neste Stopp.




Dianna Argon: Igjen? Hva har jeg sagt? Ikke blondekjoler fr du har tatt embedseksamen i filmstjerne og kan si at du vet hva du holder p med. Dette er forvig ikke bare blonde, det er Carolina Herrera-blonde, blonder fra en av Hollywoods kjedeligste, mest forutsigbare kjolebyggere. Jeg er usikker p om Diannas drm var vre den kyske skjnnheten i westernfilmen, eller horemammaen p andre siden av gaten. Men jeg lover deg, ingen av dem ville tatt i det slyfebeltet med plseklype engang.




Jennifer Carpenter: Igjen klktig bruk av paljetter, hvilket oftere og oftere viser seg vre mulig. Hvem skulle trodd det. Hemmeligheten er penbart holde alt annet dempet og enkelt og la strukturen i materialet strle. Jeg kan se for meg Cate Blanchett i denne. Blanchett ville dessuten antagelig, i motsetning til Jennfer her, vrt hy nok.




Claire Danes: ... men slik perle-/paljettstruktur virker som om den fungerer best med mrke farger. Dette stoffet fr bilder av lysekroner, irriterende sm Swarowski-dyr og Krystle Carrington til falle ned i hodet mitt uten at jeg p noen mte har bedt om det. Samtidig skimrer det jo drmmeaktig i hele henne, fargen i kjolen gir gld og liv til hret og huden, eller motsatt, jeg vet ikke helt, og ingen kan ta fra henne at hun oser filmstjerne p femten meters avstand. Og ikke en blonde se. Barn, se og lr.












4 kommentarer

Ida

31.08.2010 kl.01:51

Dette er jo like bra som gofugyourself!

Henninge

03.09.2010 kl.14:17

Jeg kjenner at jeg er veldig glad i Edie Falco.

Inger Merete

04.09.2010 kl.22:14

La oss vre veldig glad i Edie Falco.

Henninge

06.09.2010 kl.22:05

Word.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits