Pannepresset

Darwin ville rotert i graven sin som i en trketrommel om han hadde sett hva som foregr. Her risikerte han renomm, respektabilitet og sin kones barnetro for f frem at mennesket hadde utviklet seg fra apene - og s er vi, drye 150 r senere, p vei tilbake til primatstadiet.


Jeg snakker om animasjonsfilm, om familiebonanzaene som stadig trekker herr og fru Vestlig og deres 1,8 barn til kinoene. En av de tydeligste tendensene gjennom hundre r med tegnefilm, er at pannene p de animerte hovedpersonene blir stadig lavere. Disneys Snehvit, Tornerose og Alice i Eventyrland har panner som nrmer seg forholdet vi lrte om i tegnetimen: Nemlig at avstanden mellom hrfeste og neserygg utgjr en tredjedel av ansiktet, og omtrent tilsvarer avstanden mellom neserygg og overleppe. I Disneys senere filmer er proporsjonene definitivt forskjvet i retning ape: Hovedpersonene i Aladdin, Ringeren i Notre Dame og Herkules har alle hrvekst som begynner rett over yenbrynene. Og i 3D-animasjonen er denne trenden enda sterkere. Hovedpersonene i kinoaktuelle Toy Story 3 og Grusomme meg har mange elskelige egenskaper. Men panner har de ikke. Selv den gale vitenskapsmannen i Grusomme meg, et folkeferd som alltid har ftt svulmende hodeformer av animatrene, er bare yenbryn og briller.


Det kan vre verd sprre om hvorfor tegnerne og malerne blant oss, etter ha kunstig forhyet pannene p sine forfengelige modeller p 1500-, 1600- og 1700-tallet for skape assosiasjonen til klokskap som fulgte med, n gr motsatt vei.


Men som en av dem hvis vre tredjedel av ansiktet er mer i overensstemmelse med tegnetimene enn med tegnefilmene, er det mer prekrt for meg protestere. I likhet med alle andre er jeg pvirkelig fra signalene som sendes fra Hollywood. Jeg er sliten av ikke klare leve opp til et urealistisk kroppsideal, av skammen og kompleksene.


Og hvis ingen snart forsikrer meg om at dette er en sykdom, blir jeg skikkelig lei meg.

(Teksten stod p trykk i Dagbladets P kornet-spalte 14. oktober)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits