Kjoler! - Screen Actors Guild Awards, del I

Moteblogging er som heroin. Virkelig. Nr man frst har begynt, er det umulig stanse, samme hvor mye annet viktig man burde gjre frst. S da jeg oppdaget at SAG Awards var i gr, og at jeg slapp vente til Oscar-utdelingen med kjolesynsingen min, gikk det et brus av lettelse gjennom kroppen. Helheten var forvrig noe kjedeligere enn Golden Globes-utdelingen. Her er frste del av dommene. S satser jeg p at familie & venner ser p dette som det frste faresignalet og plukker meg opp og sender meg til rette instans i det offentlige om dette utarter til et problem.

Men alts. Here goes.



Amy Adams: I den stadig pgende Hollywood-konkurransen om hvem som kan klemme seg fortest inn i strrelse fire etter fdselen, har Adams, som fikk sitt frste barn i mai, allerede bygget seg opp en nrmest uslelig portfolio gjennom innevrende prisutdelingssesong. Pen kjole med ikke fullt s pene stropper, men Adams er ikke srlig flink til finne kledelige farger, og nr hun prver ta sjanser, slippe tryggheten i det petroleumsbl og eksperimentere med noe lysere, gr det som regel ikke helt bra. Hun ser ut som et glass melk.



Angie Harmon: Sukkerspinn. Bokstavelig talt, om jeg ikke tar feil.



Annette Bening: Det er masse ved denne kjolen jeg i teorien er skeptisk til - kjede/utringning-hybriden kan uten tvil kvalifisere som "styr", hvilket jeg egentlig har en svrt sensitiv intoleranse for (det er dt og peantter). Men jeg synes hun ser strlende ut, med et skimmer av gammeldags Hollywood-glamour over hele seg. Draperingene faller aldeles nydelig. Og s er det da noe litt befriende over at ikke alle Hollywood-stjerner bleker tennene sine. Tenk, de er bare mennesker etc. etc.



Barbara Hershey: Milde mne. Hun ser ut som en blyg bondetuppe som etter to rs halvhjertede humanistiske studier har ftt jobb i kulturseksjonen i kommunen, som plutselig har blitt invitert til en formell anledning og ftt full noia fordi hun har skulket de siste zumbatimene p Sats og dermed ikke blitt kvitt ribbetillegget fra juleferien, og som deretter har stormet inn p Neste Stopp og i befippelsen kommet til tro p ekspeditren som forskikret henne om at ingen vil legge merke til det om hun velger en kjole som holdes sammen med en tynn kunststofftrd (med idiotisk liten slyfe) rett under puppene, at de begynnende tanteermene m innkapsles i billig sateng og at store, brunorange malingflekker er siste skrik og bare s artig. Dette er rett og slett anti-eleganse. Chic-hetens kryptonitt.



Cara Buono: Min kjente mistenksomhet mot puppeskjell til tross: Jeg synes dette liksom er litt spennende. Kjolen er overdesignet og smmene p overdelen burde definitivt vrt enklere - slik den er n, er det jo rett og slett sydd valker inn i stoffet - men fossefallet av grnnbltt ned mot fttene og gulvet er lekkert. Det hrer forvrig med til historien at jeg har 40 % flere plagg i akkurat denne fargen enn jeg strengt tatt trenger, fordi hver gang jeg ser den i en butikk, er det som en mrk tke senker seg over ynene mine og s husker jeg ingenting fr jeg er p vei ut med en pose i hendene.



Christina Hendricks: Ok. Jeg kan sympatisere. Impulsen som har frt oss til dette punktet er ikke vanskelig forst. Vi har alle sett forfreriske film noirs, der Lauren Bacall svever rundt i skarpe silhuetter med farlige splitter og er frekk og sensuelt rikmannsdatterarrogant og gjr s sterkt inntrykk p Humphrey Bogart at han nesten fr et uttrykk i ansiktet. Men Christina, du er ikke Lauren Bacall. Og dette er en slbrok.



Claire Danes: Danes forlater sitt sedvanlige stramme, syleaktige uttrykk til fordel for noe en anelse mer frivolt. Kjolen er fra en Louis Vuitton-kolleksjon som koblet sammen myke blomsterprints med harde, sorte detaljer p en mte som ikke var spesielt heldig, og dette beltet burde bestemt vrt i samme stoff som kjolen. Stoffet er bde oppkvikkende annerledes og kledelig, men det blir for mye med rysjene verst. Plutselig minner det hele om en maxikjole av typen man kaster p seg om sommeren for g p grillfest i hagen til rekkehuset til naboen; komplett med svett skinn i ansiktet etter ha kledd p tre hylende barn og mast p bedagelig anlagt ektemann som ikke hjelper til. Dette er ikke direkte smertefullt se p, bare forstemmende ufikst.


Dianna Agron: Iblant forblffes jeg over hvor f og enkle grep som skal til fr et antrekk fr et helt annet uttrykk og gir helt andre assosiasjoner. Ta for eksempel denne i utgangspunktet vakre kombinasjonen av blank marinebl silke og strukturert sort, uhm, et eller annet. Uten belte og med blyantfasong i skjrtet ville det vrt kveldens netteste lille cocktailkjole, om enn muligens frst og fremst for en noe voksnere gjest enn dette barnet her. Uten belte, og fotsid, og med velvalgte smykker og kanskje med noen iyefallende designelementer i skjrtet, ville hun blitt en raffinert midnattsprinsesse. Med slufse i livet og verdens mest ukledelige lengde, blir hun en bomsete sekretr.



Edie Falco: Falcos sans for kledelige silhuetter br applauderes, men her er hun kledd i en fantasils og for trang tube laget av tapeten Nationaltheatret forkastet i forrige oppussingsrunde.



Eva Longoria: Skilsmisser er jammen kledelige. Eva har gtt fra vre Mother-ILF til bli Movie star-ILF siden Golden Globe-utdelingen for f uker siden. Dette er veldig mye hud - bare vent til hun snur seg - men hun ville jo ikke vrt seg selv om hun p noe tidspunkt lot oss glemme at hennes claim to fame startet med en dampende affre med gartneren i "Desperate Housewives", og nr du frst skal gjre et usubtilt poeng ut av din status som tagbar nysingel, er dette langt fra den verste mten gjre det p. Det er en luksuris look som skiller seg ut, selv om draperingene gir overkroppen hennes et rlite hint av steuropeisk kulestter.

P.S.: Det er frste gang jeg har brukt ordet "tagbar", som jeg ellers bare har hrt fra kompishold. Det fltes ikke bra i det hele tatt. Men jeg kom ikke p noe like dekkende synonym.



Haillee Steinfeldt: Sist bermmet jeg Steinfelds stylist for ha god forstelse for at hun ikke er voksen. Men s er det jo det at hun ikke er syv r gammel heller. Dette er puerilt. Hun mangler bare plastbtte og spade for se ut som en oppspilt smjente p en strand. i 1976.



Heather Morris: Kan folk klandres for vre forutsigbare, nr de gjr forutsigbart spass godt? Dette er en uspennende prinsessefantasi av en kjole, men en kledelig en sdan. Fargen, som er n som er vanskelig mestre, str perfekt til huden hennes, og skjrtet er et vakkert seil. Hun ser ut som heltinnen i en rags-to-riches Disney-tv-film, en som har kjempet seg gjennom ymse motstand og sjalu rivalinner og opprevne barndomshjem for kunne gjre entr p det store ballet idet det er tyve minutter igjen av filmen, og som kommer til kysse en eller annen flyelsblt Zac Efron-type med blgete hr fr rulleteksten gr opp. Og hun ser ut som om hun ikke har den minste antydning til humoristisk sans.

Helena Bonham-Carter: Yahoo! Vr alles favoritt-forrykte tante er i bygningen! Hun ser ut som en blanding av "Great Expectations" og "Natural Born Killers". Med tanke p hva Bonham-Carter har det med dukke opp i p slike anledninger er dette likevel nrmest svndyssende normalt. Om hun hadde fjernet stroppene og hevet skjrtekanten til knehyde, ville det kanskje vrt rett ut kledelig. Men gud forby at HBC noen gang beveger seg for langt i den retningen.



Hilary Swank: En rd lper-manual. Feilfritt fra topp til t. Statuesk og mykt samtidig. Spennende uten et hint av vulgaritet. Rent og feminint. S pent at det gir en synkende flelse over at det faktisk er mulig se s bra ut, nr du har gode gener og god smak og vet akkurat hvordan du skal kultivere dem. S nrt men dog s fjernt.



Jane Lynch: Avslutningsball p ungdomsskolen. Tredve r for sent.


January Jones: Tenk at dette tekkelige, smakfulle vesenet er det samme som slo opp skapet med arveslvet p vid vegg under Golden Globes-utdelingen? Selv om det faktisk fremdeles er bortimot umulig ikke sammenligne Jones med sitt alter ego Betty Draper, en matchup der hun er nrmest tvunget til komme til kort, i alle fall motemessig, er denne Carolina Herrera-kjolen et interessant og smart valg. Mnsteret er s klktig og balansert spredd p kjolen at det ikke overmanner henne. Proporsjonene er svrt pene. Blandingen av barokk print og avslappet t-skjorteringning er forblffende heldig. Hjemmelekse til neste gang: Finne et annet hrfrisyreforbilde enn dronning Sonja.






Jayma Mays: St kjole valgt med penbar teft. Deilige art deco-vibber i overdelen. Skjelmsk og skyhy splitt som ikke sees p dette bildet. Lst og lax p de rette stedene, strammet opp der det teller. Og apropos lax: Snakk om mestre en umulig farge og klare manipulere enten den eller seg selv til bli en soloppgang av varme, skjnne farger. Dette er den beste sknaden om en birolle i Poirot jeg har sett p lenge.

I morgen: Del to.

7 kommentarer

caterina

31.01.2011 kl.15:41

Det m vre lov til si at jeg rent ut sagt DIGGER kjolesynsingen din.

Tone

31.01.2011 kl.21:00

Jeg lo hyt. Mange ganger. , s sylskarp du er, for ikke snakke om morsom. Nathionaltheaterets oppussingsrunde. Fnis.

Eva

31.01.2011 kl.21:35

Du er den einaste kjolesynsaren eg finn det verd lese! Ser alt fram til del 2 av SAG og til Oscarutdelinga. Og s er det jo eit kongeleg bryllaup til sommaren ein gong, pass p at familien din ikkje fr deg innlagt fr det.

Inger Merete

31.01.2011 kl.21:45

Men takk, ste dere. Ser allerede frem til i morgen. For s lett er jeg faktisk glede.

Line

31.01.2011 kl.22:06

Og Jayma Mays, det er jo DEG! Ikke helt deg, heller en slags versjon av deg (og selvsagt minus nevrosene), men jeg tenker p det hver gang jeg ser Glee og blir glad. Hver eneste gang.

annetten

01.02.2011 kl.14:10

Jeg har akkurat det samme forholdet til grnnbltt som deg. Bortsett fra at jeg i tillegg kjper alle neglelakker i denne fargen jeg kommer over, inkludert noen vidunderlig opalskimrende noen jeg m bestille fra Estland (!!!).

Men det er en nydelig farge.

Inger Merete

01.02.2011 kl.14:51

Line: Really? Du verden. Har ikke sett fem minutter av "Glee" enn. Noe jeg br gjre noe med, tydeligvis.

Annette: With you all the way! Alle blonde og mellomblonde piker burde bare kaste seg p den grnnbl blgen frst som sist. Man fr et nytt liv.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits