Berlin, dag 5 - Mykt menneske i hard by

BERLIN (Dette er ikke en blogg): En liten oppsummering etter fem dager i bjrnebyen:

  • Ordet "Kleingeld" er blitt en strre og viktigere del av mitt tyske vokabular. Jeg synes fremdeles det er noe nr umulig huske at man br ha med seg mynter overalt og hele tiden, til taxier, tips og s videre.
  • Det er kjempeskummelt krysse gatene som ikke har trafikklys - og dem er det urovekkende mange av.
  • Etter fem dager har jeg ikke rukket f byen under huden, synes jeg. P en mte er det et deilig buzz ved vaere i noe som s insisterende er en storby. Men Berlin er litt for rektangulr og trafikkert og mastodontisk til at jeg fler meg helt hjemme her. Rektangelet er faktisk formen jeg mest forbinder med byen etter dette oppholdet - jeg tenker at det er en fasong som gr igjen bde i de moderne interirene p de dyre hotellene, i den art deco-aktige fasaden p stormagasiner som Quartier 206, og p Alexanderplatz.
  • Kanskje har det bare gjre med at estetikeren og romantikereni meg savnet noe mykt og vakkert. Den - alts den indre estetikeren - fant seg imidlertid ekstremt vel til rette i erkehyggelige Kollwitztstrasse i Prentzlauer Berg, og p Gendarmenmarkt, og sittende i en dyp stol i salongen p Hotel de Rome, med utsikt over Humboldt-universitetet. Jeg kunne ikke annet enn tenke at det er slik et orntli universitet skal se ut.
  • Deretter gikk jeg en siste liten runde i byen, opp til Unter den Linden og ned igjen forbi Gendarmenmarkt og til hotellet i Friedrichstrasse. Det var en nydelig, og akkurat passe storslagen, tras.
  • Vanessa Redgrave er jammen en skjnn dame. Tenk vre s inntil det kjedsommelige hyllet og anerkjent og stemplet som verdens beste, og likevel s tilsynelatende spontan og personlig i mte med journalister. Hun holdt et stappfullt pressekonferanserom i redvende taushet mens hun fortalte om hvordan hun som skuespiller flte at jobben hennes var lytte og reagere - og at om hun gjorde det riktig, kom alt det andre av seg selv.
  • Werner Herzogs nye dokumentar gjr spennende bruk av 3D-teknologi i utforskingen av hulemalerier i en grotte i Frankrike. Herzogs fortellerstemme er som vanlig hypnotiserende. Men jeg kan ikke anbefale videre se 3D-film dagen etter smdekadent festing med bevertning av Norsk Filminstitutt.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits