Kjoler! - Oscar-utdelingen, del 1.

Amy Adams: Har klokelig innsett at hvitt bare fikk henne til se tringssyk ut og gtt tilbake til en kvinnes beste venn, ogs kjent som bltt. N landet hun p en nyanse av trygghetsfargen som faktisk ikke er bare bare leve opp til, den burde vrt litt grere eller grnnere, men slike smale glitterhylstre er generelt lekre, og med alt arbeidet hun har lagt ned for f den kroppen kan man ikke annet enn unne henne brife litt. Men tungt hr og t-skjorteutringning gjr at det blir veldig mye som foregr rundt ansiktet hennes, og den kryptonittkladden hun har rundt halsen hjelper ikke.


Annette Bening: Jazzalderen mter Tron p en noe anstrengt frste date.



Camila Alves: Matthew McConaughey, Hollywoods strste bimbo, har blitt bermt og formuende p g gjennom filmene sine som den ryggeslse forfreren kvinner 35+-demografien helst vil han skal vre, for s komme p bedre tanker i lpet av de siste ti minuttene og fri til den skikkelige jenta med perler i rene. Fru McConaughey anvender lignende taktikker: Ddelig mannespiser opp til haken for s gjre helomvendig og bli dydig katolsk pike med midtskill de siste tredve centimeterne. Gutsy og glamorst, men p grensen til fyrig-senorita-kitsch, og det juvet av en utringning kunne vrt litt, bare litt mindre brdypt.



Cate Blanchett: Cate, jeg prvde! Jeg lover! Jeg festet blikket stivt p denne kreasjonen og messet suggererende for meg selv: Deterfintnoentarsjanserdeterfintnoentarsjanserdeterfintnoentarsjanserdeterfintnoentarsjanser. Men det gr ikke. Jo lenger jeg ser p dette, jo mer minner du meg om et romvesen fra femtitallet med sm polypper nedover lrene og et galaktisk puppeskjold som er spent over brystpartiet med pakketeip.


Celine Dion: Rent og pent og elegant og passende p alle sett og vis. Og s er det noe i meg som ikke kan la vre tenke at dette er alle sanger hun noen gang har sunget i kjoleform.



Florence Welch: Det er litt vel Veien til Avonlea, men jeg synes den skjre, viktorianske tilknappetheten kler en med Florences figur og farger. Jeg kan bare forestille meg hvor mange lengtende unge menn i trekkfulle loftleiligheter som ville forelsket seg i henne i 1875, og skrevet feberhete dikt om hennes hennafargede hr og lett tuberkuloseaktige ld.



Giuliana Rancic: Ikke le. Gjrmete vrbekker som har vrt utsatt for et srs hardt angrep av sur nedbr er etter hva jeg har hrt blant de fremste inspirasjonskildene for sesongen s/s 2011.



Gwyneth Paltrow: Barn, ikke forsk dette hjemme. For prve deg p gullfargede plseskinn med fnis-s-uskikkelig-jeg-er-utringning p Oscar-utdelingen, br du vre hollywoodsk hyadel og sertifisert ortorektiker med en ukemeny bestende av kli og r gulrtter og trevlene av talen du prvde holde da du vant en rimelig skandals Oscar for sviskekompotten "Shakespeare in Love" i 1998 (forvrig enkelthendelsen som gjorde at jeg mistet troen p Oscar-utdelingens kredibilitet, for bestandig). Bortsett fra at kjolen kunne trengt en liten rendezvous med strykejernet fra lrene og ned, og hret blir noe monokromt i sin californiablondhet, er dette en look som strutter av vitalitet og selvtillit. S mye mer lyst jeg har til bli venninne med solbrune, smilende, Glee-gjestespillende Gwyneth p 38, som spiller campy countrysangerroller og gjr en halvst sangopptreden p Oscar-utdelingen bare fordi hun har lyst, enn med tandre, papirhvite Gwyneth p 25, som stod der og skalv og hulket og mumlet uforsteligheter i den rosa kjolen som lyse av prinsessepanikk.



Hailee Steinfeld: Personifiseringen av ung ynde. Intrikat og nydelig kjole, s passende for alderen hennes - fjorten! - uten bli pueril. Hrbylen gir et litt uheldig snev av ballettavslutning for tirskullet, men skoene henter det inn igjen til den svrt voksne anledningen dette er. Og det er uansett en bagatellmessig innvending. Hailee trr forbausende sttt p en smal sti og er og blir en inntagende alv i en tarvelig verden.





Halle Berry: Det der er veldig mye tyll. Med tanke p monstrsitetene Berry har valgt forstygge seg med den siste tiden, er dette en hit nrmest kun av komparative rsaker, og fargen gjr at hun ser ut som om hun blir fotfulgt rundt av en gyllen, soft focus-lyskaster som kaster et smingrende solnedgangsskinn over hele dama. Men listen br legges litt hyere nr vi snakker om en person med et genetisk spass gunstig utgangspunkt for eie den rde lperen. Barbietka ligger tungt.

2 kommentarer

Martin G.

28.02.2011 kl.22:36

Jeg tror ikke jeg er helt i mlgruppen for denne bloggposten, men: Vet du hvem som skrev dialogen i Shakespeare in Love? Tom Stoppard. True story.

Kristoffer Jul-Larsen

28.02.2011 kl.23:20

Kjolepostene er hovedgrunnen til lese denne ikke-bloggen, Martin.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits