Kjoler! Oscar-utdelingen, del 2.

Helen Mirren: Oooh. rgangstimeglass. Classy farge, killersnitt. Perfekt linedans jf. hva som vises og hva som skjules. Mirren har tidligere fortalt hvordan det hjalp henne komme inn i rollen som dronning Elizabeth II at kostymedesigneren ga henne klr med de fineste, dyreste materialer som fr, slik at hun fikk fle hvordan det var g rundt med klr i toppkvalitet laget utelukkende for henne inn mot huden. En viss livsstil har gitt en viss mersmak, og etter rundene som Elizabeth I og II har Mirren kledd seg litt regalt - den arten regalt som fr hoffmenn til sende mme billetter og spille serenader i slottshager under soveromsvinduer. Er det noe som heter QUILF?



Helena Bonham Carter: , Helena, du m aldri forandre deg! Du har ikke tenkt gjre det, har du vel? Du skjnner, jeg blir litt bekymret. La g at du har kommet p galla i Woody Harrelson-briller og Mitt skattkammer-kjole med en vifte som egentlig er en veske og rare stropper som former noe som egentlig er ermene til den rde dronningen fra "Alice in Wonderland" og samtidig egentlig ikke - med andre ord i noe som naturligvis er et gotisk heksekostyme langt mer enn en kjole. Men jeg vet ikke helt om dette lever opp til bruset av morderisk forventning blant motebloggere verden over da du sa du skulle komme i noe helt sinnssykt p Oscar-utdelingen. Og det er da forstemmende lite skjr galskap her sammenlignet med tidligere? Kan det vre at Helena holder sakte, men st kurs mot tilvrelsen som a4-stjerne med rosa tubekjole med paljetter og fiskehale og Tiffany-sponset bling?

Unnskyld. Glem at jeg sa noe.



Hilary Swank: Jobber igjen hardest av alle for overbevise oss om at hun er feminin, innmari, som bare dt, selv om de to rollene hun vant Oscar for og er mest kjent for er som transseksuell tenring og tomboy-bokser. Denne kjolen var et fantastisk syn i bevegelse, noe som ikke kommer helt frem p bildet. Fargesjatteringene er svalt vakre, men for denne skribent har kjolefjr alltid signalisert ikke s mye fashion som fjrkre.



Jackie Weaver: Hobbitbrud.

James Franco: Marilyn-referansen til tross: Lange hansker fr fort noe Chat Noir-aktig over seg og br i det minste vre i sort eller hvitt eller, til nd, grtt. Skjnn rdrosa nyanse, men han burde vrt noe mer soloppfrisket i huden for klare bre den. Tvilen kan imidlertid kanskje komme tiltalte til gode nr vi tar med i betraktningen at det harde, hvite lyset p Oscar-scenen fikk alle som entret den til se ut som kreftpasienter og at arrangrene kan vente seg rdgldende telefoner fra agentene til alle de kvinnelige stjernene som ikke levde p asparges og vann i tre mneder for s bli fremstilt som likbleke og kaldsvettende i sitt livs strste yeblikk. Men tilbake til James: Sateng er et vanskelig stoff jobbe med - *kremt*Marisa Tomei*kremt* - og nr toppen i tillegg er for trang til brystkassen hans, ser man valker p hylys dag og p steder der de antagelig ikke finnes i utgangspunktet. Det er faktisk snakk om fantomvalker. Slyfen bak tar kjolen over i brudepikeland. Leppestiften er for hard og bryter mot kjolen. Fine diamanter.

Det ville forvrig hjulpet kvitte seg med den konstante, blaserte "jeg er s hevet over dette tullet"-minen han holdt p gjennom hele showet og som trolig var myntet p kompisene ved Yale. Dt, eller s var han bare stein.

Jennifer Hudson: Jennifer Hudson vil gjerne f presentere deg for Jennifer Hudsons pupper. De har pyntet seg for anledningen og er klar for mte nye venner.

Hudson var forvrig en av dem jeg s et nrbilde av under selve sendingen, og slik fikk anledning til studere den omhyggelige sparkle- og malejobben som var gjort med ansiktet hennes (og med ansiktene til de andre i salen, vel merke). Nr disse menneskene skal vre stripyntet og fotoklare i timesvis, blir det gjort et forarbeid p strre med en middels omfattende kjkkenoppussing: De blir bokstavelig talt sprayet med foundation fra bokser som ser ut som brannslukkingsapparater og badet i hrlakk. Jeg ville vrt forsiktig med bevege meg i nrheten av en pen flamme.

Resultatet her str til en sterk firer: Dette er en veldig insisterende farge og den blir noe vulgr av blankheten i stoffet, men hun er en flott, kneisende figur p den rde lperen og verd hvert re Weight Watchers har investert i henne.



Jennifer Lawrence: Noen har sett seg selv forsltt og i boblejakke p lerretet n gang for mye. Jennifer vet ikke nr hun vil f denne type oppmerksomhet igjen og kryster prissesongssvampen en siste gang, og fremstr som et blondt bombenedslag av ung sensualitet. Dt kan hun da ogs tillate seg, hun har bevist talentet sitt ettertrykkelig i "Winter's Bone" og kan unne seg en sving innom sexsymbol-gaten uten at det gr utover serisiteten hennes. Det er noe smakfullt og lite styrete over denne kjolen som lar selve jenta strle, men det er ogs en smule kjedelig og med en sportslig vibb som ikke fles riktig for anledningen. Og nr noen frst har gjort deg oppmerksom p "Baywatch"-assosiasjonene, som jentene i Go Fug Yourself gjorde i gr, er de svrt vanskelige bli kvitt.



Julia Ormond: La dette vre en advarsel. Slik kan det g om du ikke passer p. Det ene yeblikket kan du vre nittitallets foretrukne romantiske heltinne og kysse Brad Pitt p film. I det neste synes du det er greit g p Oscar-utdelingen med vaske-badet-hr og kjolen til Christina Aguilera.



Livia Giuggioli: Pent. Juryen er fortsatt ute p sprsmlet om dobbelstroppene er en god eller drlig id. Pen silhuett, alt er fint avveid med hensyn til anledning, alder, og rolle som i-sentrum-men-likevel-ikke som kveldens viktigste Plus One. Skeptisk til de horisontale applikerte stripene av stoff nederst; om du vil markere deg i terrenget, rekker det lenge med det brudekjoleaktige slepet. Ikke verdens beste passform over magen, de to forskjellige hvite stoffene er trolig trklet sammen av en full feltskjr p vestfronten. Festens beste accessoir i venstre hnd.

Mandy Moore: Kjolen er hentet fra Monique Lhulliers nydelige kolleksjon, og verste halvdel er nesten poetisk med det lette stjernedrysset av paljetter over skuldrene hennes. Skjrtet er uspennende og knekker p et lite kledelig sted. Jeg tror hun m vre det kjedeligste menneske i hele verden. Etter ansiktsuttrykket dmme tror hun det selv ogs.



Marisa Tomei: Nr ikke Oscar-utdelingen kan komme til fjellet, m fjellet komme til Oscar-utdelingen. Nok et eksempel p ond sateng som konspirerer for gi vakre Marisa her buler og valker p stedet der hun ikke visste hun hadde, og antagelig ikke har, noen. Toppen er for trang. Sweetheart-utringningen sitter fem centimeter for hyt. Den bastante skrsmmen gjr at hun ser ut som om hun holder p tippe. penbart tenkte Marisa det samme, for noen fikk en rasende telefon etter showet og kom springende med dette, som er alt denne stampende mammuten av en kjole ikke er, fr Vanity Fair-festen etterp.



Melania Trump: Ok, men fantasilst. Jeg tipper ansiktet hennes koster mer enn kjolen.

5 kommentarer

Irene

01.03.2011 kl.16:07

Ikke snn veldig kjoleinteressert i utgangspunktet, men dine spissede analyser gjr det mer enn underholdende!

Irene

01.03.2011 kl.16:12

PS: Enig i at James Franco er uheldig med mten kjolen i sateng former seg om kroppen hans, men jeg hadde tatt den uansett. Sistnevnte.

Bente

01.03.2011 kl.17:03

Det er en nytelse lese din utpreget perfide penn. "Trklet sammen av en full feltskjr p vestfronten"; det er herlig! Jeg lurer imidlertid veldig p hva du mener om kjolen til Cate Blanchett ? den kan da ikke forbigs i stillhet?

Bente

01.03.2011 kl.17:06

, glem det, hun var jo med i del 1. Kommentaren skuffet ikke!

Tone

02.03.2011 kl.09:14

Du godeste, dette er s gy! Del tre?

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits