Kjoler! - The Met Gala, del I

Ok. S var det kanskje ikke det rlige ballet til The Metropolitan Institute of Art Costume Institute, som i r var en hyllest til avdde Alexander McQueen, som var den strste nyhetshistorien ut av helgen som gikk. Men mens vi fordyer Osama Bin Ladens dd og grunner over hvilke kloke ord vi skal bruke i aviskommentaren vi til sist kommer til skrive - jeg tror alle fr minst n - kan vi jo like godt se nrmere p de stripyntede og si hva vi synes om dem.

Forvrig slr det meg at den vestlige verdens stylister antagelig kommer til ligge utsltt p sofaen i minst en mned etter uken som har vrt, med cola og popcorn, og rope "nei, ta det vekk" til alle tilbakeblikk p bryllup og ball og hatter. Dette m ha vrt i meste laget ogs for dem.



Alicia Keys: Hei, Alicia, hvor er pisken og hatten din? Og kommer ikke det skjrtet til vre litt i veien nr du skal klatre gjennom et regn av fallende kampesteiner ut av de fordmtes tempel?



Amy Adams: Interessant og ganske vakkert stoff; romantisk og med en aroma av jazz age. Slike skjringer har det med vise frem skuldrene minst like mye som puppene og gi breren en firkantet og nestenmuskuls figur; det ville vrt penere med en bthals eller en myk drapering til en slik smal kjole. legge spass tung yenskygge er en linedans, det skal ekstremt lite til fr det bikker over fra "sensuelt" til "svnls". Dette er fire dgns insomnia.


Amy Poehler: Jeg kjenner en merkelig flelse bygge seg opp i mellomgulvet og trenge seg gjennom brystet og opp til ynene. Kanskje er det slik en mor fler det nr hun slipper tak i bagasjebrettet og ser at barnet sykler selv. S strlende har Amy aldri sett ut fr (dette er mer typisk). Kjolen gir henne figur som en film noir-sirene, det lille slret over skuldrene er mykt og innsmigrende, utringningen faller vakkert, og kjedet er ... Ok, her kan jeg ikke vre med hele veien. Det du har rundt halsen br ikke, om det kan unngs, krsje med ringningen p kjolen, men jeg kan akseptere ideen. Hret er ogs veldig frtitallsfilm, inntil det anakronistiske, men p en pussig mte passer det. Jeg ville gtt nesten akkurat slik p fest om jeg kunne. Om jeg var kjendis. Og millionr. Og invitert til the Met Gala.



Andr Leon Talley: Midtlivskriser arter seg forskjellig fra mann til mann. Noen vil ha strre bil. Noen vil ha strre tv. Noen vkner en dag og tenker, nei, n skal jeg faen meg ha det strste jvla klesplagget i hele verden.





Ashley Greene: "Twilights" Ashley Greene har sett seg i speilet og tenkt som s: Om jeg bare gjr som Sandra Bullock n, s vil dette g bra. Da kan ogs jeg ende opp med Oscar for beste kvinnelige hovedrolle og en eksektemann som er utro med en trashy tatovr. Ashley har noenlunde samme farger som Bullock og fargekomboen blekrosa/slv er nydelig ogs til henne - blondiner har det med bli seende ut som et papirark i lignende kjoler - men Greene er penbart enn ikke p nivet der hun fr lne klesplagg som har grundig hndverk og skikkelig broderiarbeid, og m g for billigutgaven med plimte pakkebnd.

(Jeg hadde frst tenkt skrive noe om bendelormer, men det ville vrt litt for ekkelt).



Ashley Olsen: Hun ser sliten ut, synes jeg. Kanskje ikke s rart. r etter r med rde lpere og promotering av nye moteskapere og smykkedesignere bare ved ha p seg produktene deres nr du stikker ut for plukke opp din daglige kaffe p Starbucks, kan ta p noen hver i lengden.

Kjolen er vintage Dior, og vekker blandede flelser i meg. P den ene siden er den morsom og gutsy og annerledes, og den sikrer henne oppmerksomhet, som i helgen var en knapp naturressurs dette selektive segmentet av menneskeheten virkelig mtte slss for. P den andre siden klarer jeg ikke tenke annet enn at dette er en hyperelegant aftenkjole med akkurat passe ddelig splitt fra trne og opp til midjen, som deretter bikker over i schizofrenien og blir dels milkmaid, dels "De tre musketerer"-kurtisane, dels avklipt restemat fra Prinsesse Dianas brudekjole. Frisyren er imidlertid fullstendig entydig. Dette er slik du ser ut nr du er p vei inn i dusjen, og bare dt.



Barbara Walters: Sirkus Agoras minst treffsikre spkone. Komplett ubegripelig.



Beyonce: ... Og om vi forflytter oss til omtrent femti r etter "De tre musketerer": Sjekk ut den nye vampete hoffdamen som er plassert p Versailles av sine rgjerrige onkler med klar beskjed om enten sjekke opp kongen eller g i kloster.



Blake Lively: Chanel og Karl Lagerfeld tar noen underlige avgjrelser om dagen. For det frste gjr de Blake Lavely her til frontfigur for veskekolleksjonen sin - og uten at jeg har det minste mot Blake Lively, er hun knapt det frste navnet som kommer opp om man forsker tenke seg noen som utstrler den samme varige glamour og utvilsomme tyngde som assosieres med Chanels deilige kviltede skinnvarer. For det andre klarer de kle henne opp som en slutty kunstlper i pledd nr mlet penbart var f henne til ligne den legemliggjorte Venus som stiger opp fra havet. Tror du forresten hun m holde gardina oppe hele kvelden for at den ikke skal falle ned? Tror du hun fortsatt vil klare det ettter fire glass champagne?



Brooklyn Decker: Enten burde Brooklyn Decker finne en bedre bh, eller s er denne kjolen helt feil til henne. Vent, kjolen er helt feil til henne. Men det kan godt hende hun trenger en bedre bh ogs. Og jeg vet det virker smtt forrykt snakke nedsettende om en figur s mange ville kunne nske seg, men tenk p det: Decker er 24 r gammel og supermodell, og ser ikke ut som noen av delene her. Midtseksjonen hennes er - profesjonen tatt i betraktning - bomsete. Dette er en latskapslook, med for mye av en t-skjortehals til at det er passende for en anledning der det er invitert til galla, og s mye og s monokromt sjokkrosa opp mot ansiktet p de lyshrede blant oss er ofte, nettopp, sjokkerende. Zoe Saldana eller Selena Gomez kunne kanskje tatt dette opp p det ndvendige nivet. Decker er enn noen divisjoner unna.

Angende valgene Brooklyn gjr i livet sitt generelt: Hun bestemte seg nylig for debutere som filmskuespiller i "Just Go With It", du vet, den med Adam Sandler og Jennifer Aniston. Heldigvis tror jeg de selger dmmekraft p Ebay. Decker br vurdere by.



Christina Hendricks: Kanskje det er slik vre mor ogs. Med en gang det ene barnet ditt klarer seg p egenhnd, begynner du bekymre deg for det andre.

Det der er den mest sjelesnderslitende nyansen av brent orange jeg har sett p lenge. Ensemblet ser ut som om den veier flere tonn, ikke minst rundt de hengende collegegenserermene. Mens jeg har stor forstelse for at en altruistisk fremtidssmed nsker beskytte dette beundringsverdige brystpartiet fr Christina skal inn og slss i Thunderdome, m det finnes bedre mter enn hamre til noen mkkete messingplater og kalle det en kjole.



Christina Ricci: Om du ser p bare sveisen, kunne hun vrt hvilken som helst gutt i ungdomsskoleklassen din i 1994. Om du ser p resten av henne, er hun det stikk motsatte: En fin-de-sicle-fantasi, en kneisende drama queen (p en bra mte) som kombinerer spindelvevaktig goth med sugende smkunst. Jeg mener, se p den figuren. Det er ogs det mest vellykkede havfrueskjrtet jeg har sett p lenge. Hun ser ut som om hun stiger opp av et hav av aske (igjen p en bra mte). Ekstremt mye action p kjolen, men alle bestanddelene spiller p lag. Det er en kjole som ikke ville fungert p s mange andre. Den mtte vre p Ricci, og hun mtte bre den her, eller p settet til en Tim Burton-film av det virkelig dekadente og dystert viktorianske slaget (igjen, etc.).



Christine Teigen: Moulin Rouge mter Wounded Knee. "Teigen" er et familienavn fra hjemstedet mitt, Hokksund. S for alt jeg vet er det en sambygding som har tatt tak i armen til John Legend og holdt fast i den s hardt og s lenge at han ble ndt til slepe henne med seg inn p The Met Gala. Her har hun gjort vurderingen at fr man fem minutter foran fotografene, er det best bruke dem til vise frem s mange erogene soner som praktisk mulig - uten tanke p de tusener av unge hpefulle kvinner som har gjort samme vurdering fr henne. Med, hm, moderat hell.



Claire Danes: Jeg lurer p om Claire Danes klarer g helt naturlig i disse smale sylekjolene sine. Men for et slikt antrekk er det ikke rart hun aksepterer mtte st rett opp og ned og la festen komme til henne - slik enhver fest med respekt for seg selv burde. Dette er bde iyefallende og elegant og fr meg nesten til nske meg ned til en a-cup, slik at jeg kunne ha slike utringninger og at alle ville syntes det var spennende og ikke vulgrt. Lille Angela, som, nr jeg tenker p det, vel egentlig var en salgs emo forut for sin tid, er blitt stor.

Sophisticated Lady. The years have changed you somehow. I see you now.



Dakota Fanning: Dakota har, sammen med den noe yngre Hailee Steinfeld, ftt uoffisiell status som motpolen til Miley Cyrus og Taylor Momsen - og det er virkelig p Dakota/Hailee-siden av den ligningen det er verd vre. Dette er imidlertid for langt ut i det ytterliggende og i overkant blomsterengete og ungpikestt - og det er nettopp det som gjr den mest jentete og romantisk, myriaden av blomster, som gjr at hele kjolen virker tung og fratar henne ynde.



Daphne Guinness: Det er nesten skuffende at ikke flere benyttet anledningen i helgen til leve ut sin innerste, mest stormannsgale la-dem-spise-kake-fantasi. Daphne Guinness kom klart nrmest. Dette er naturligvis Alexander McQueen, og selv om hret tar dette langt over grensen til kostyme - ikke s mye til rokokkotiden som til Annie Lennox' synthsvermeri for samme periode, med en bismak av kaklende hvit italiener - s er det et statement og et spectacle, og hun er riktig dame til det. Det er bde lekent og morsomt og latterlig. Og/men: Andre bilder viser at korsettet gr for langt ned og gjr bena hennes for korte og overkroppen for lang. Men jeg skjnner at Daphne ikke hadde tid til tenke p dt. Hun hadde penbart mye annet tenke p.



Demi Moore: Det var penbart mange som gjerne skulle vrt i det kongelige bryllupet p fredag. Jeg forsker enn hente meg inn etter hatteoverdosen fr helgen og orker ikke begynne beskrive denne engang, men jeg er mildt nysgjerrig p hva som fikk Demi Moore til st foran speilet og tenke: Nei, dette er litt for spartansk og unnselig. Jeg m gjre noe. Jeg m klaske en svr plante p brystet.



Diane Kruger: Ikke le. Du aner ikke i hvor mange dager Diane Kruger l i bunnen av Trevi-fontenen for f til dette.



Dianna Agron: Ok, vet du, jeg synes faktisk Diane Kruger s strlende ut. I motsetning til Brooklyn Decker er hun noe nr den fullendte kleshenger som kan f noen ganske speisa kjolebyggverk til fungere - som her og her. Ikke her. Og takke meg til vekslepengetoppen fremfor blyge ungmyer som bokstavelig talt gr i ett med lperen. Det er svidt jeg vet Dianna Agrons frste Met Gala, og der gjr hun et srs utslettelig inntrykk.



Elizabeth Banks: Gullstoff kan vre grusomme. De kan skape gudinner og grelle glamourmodeller. Denne versjonen er ganske tacky sammenlignet med materialet i Claire Danes' kjole, men utover det er Banks skjnn, og glamors p den rette mten (det vil si ikke som i -modell). Kjolen elsker kroppen hennes. Hr og sminke minner om Kim Basinger i "L. A. Confidential", og hvem vil ikke se ut som Kim Basinger i L. A. Confidential? Det vil jeg, i alle fall.



Emily Browning: Jeg kommer gudhjelpemeg til ha mareritt om heldekkende blonde i dagene etter dette. Den skjrtelengden er bare irriterende og hele kjolen har en air av saloonpike. Hva det n er som holder kraven sammen ser ut som om det er i ferd med kvele henne. Kveldens hesligste veske. Hun ser ut som om hun er lei av Max Irons allerede. Jeg s Max i "Rdhette og varulven" og kan forst flelsen, men anbefaler holde fast en stund til. Emily, sist sett i rollen som fetisjobjekt med minimatroskjole men uten antydning til ansiktsmimikk i den himmelstormende rva "Sucker Punch", kan alts ende opp med Jeremy Irons som svigerfar. Om hun vil opp og frem i verden, tror jeg dt er et sikrere kort satse p enn "talentet".



Emma Roberts: Min prinsippmotstand mot cutouts i mageregionen til tross - de fr meg til tenke p "Seven", eller "Kjpmannen i Venedig", eller snne horete badedrakter som viser langt mindre hud enn en bikini og likevel er langt mer vulgre - synes jeg dette er en funky kjole med mye potensial. For en Iman eller en Gisele. Rettelse: For absolutt alle andre enn en liljehvit good girl som Emma Roberts. Det slr meg at Emma har flere fellestrekk med tanten Julia: De er begge svrt vakre, samtidig som de ikke finnes sensuelle. Kjolen burde komme med en disclaimer: Br ikke bres offentlig fr du kan gi et troverdig hello, darling-blikk. Det tiltror jeg enn ikke den eiegode frken Roberts.



Emma Stone: For et underlig stoff. Og for en underlig id bruke det i en kjole. Dette ensemblet indikerer, om vi skal hobbypsykologisere (det skal vi), en nr bekymringsverdig beslutningsvegring: Emma vil vre i rent svart/hvitt, men tuller det til med reringene, hun vil vre ung og friskt rosaleppet, men bruker et stoff som bestemoren hennes kunne vurdert til stuegardinene, hun vil pynte seg, men se litt laidback ut samtidig, og tenker at dette kan hun f til ved se ut som et ras p hret. Passformen er fin fra livet og ned, men toppen er for stor og sitter for drlig. Det Emma m gjre n er ringe tilbake til Calvin Klein, som kledde henne opp i denne nydelige kjolen til Golden Globes-utdelingen, og si: Unnskyld. Hva enn jeg gjorde. Jeg kommer tilbake til deg. Jeg skal hre p alt hva du sier. Jeg vet de snakker s pent om dette de kaller selvrderett, men det er ikke for meg. Ta meg tilbake.



Eva Mendes: Fantasils frisyre. Det er noe karamellinnpakningaktig over det stoffet, og beltet burde definitivt vrt i en annen farge, men kjolen faller pent rundt henne og jeg er sikker p at den beveget seg nydelig. Hun er en av dem som tler ty til det blanke; hun har sterke farger og sterke trekk som gjr at hun ikke overmannes. Men jeg lurer p hvordan skjrtet ser ut etter fire timer til bords, nr satengen eller hva det n er ikke bare bringer frem skrukkene som er ment vre der, men ogs de andre.

9 kommentarer

VamPus

03.05.2011 kl.21:14

Jeg tror jeg elsker deg. Please quit your dayjob - og f dette p trykk. Nei, forresten. Jeg kjper ikke papiraviser, bare fortsett her for dette er s bra!

Brge Skrmest

03.05.2011 kl.21:32

Herregud, s gy! Abonnerer n p bloggen din. Elsker for vrig Amy Poehler. Jeg ville ogs ha gtt p fest, stsjet opp som henne.

Ida

03.05.2011 kl.21:40

Christina Hendricks ser eldgammel ut p det bildet. Jeg hadde ikke kjent henne igjen, hadde det ikke vrt for at hun nok er den eneste p snne tilstelninger med litt former.

Brge Skrmest

03.05.2011 kl.21:52

Hun er jo nydelig, men her ser hun ut som en udetonert sjmine.

Inger Merete

03.05.2011 kl.23:23

"Udetonert landmine". h, at jeg ikke kom p den!

kristin

03.05.2011 kl.23:47

Jeg digger faktisk den kjolen Ashley Olsen har p seg. Har alltid likt den onde stemor-puffermer. S mye mer personlighet enn alle de andre! Og de duse fargene gjr at det ikke blir helt 80-talls ellevilt.

Og Christina Hendricks ser ikke UT, men det smilet er kostelig. Herregud s lei jeg er av snne Eva Mendes-surpomper.

kristin

03.05.2011 kl.23:50

Jeg innser at jeg er litt glamour-dehydrert etter all pastell, knekorthet og taktfullhet i helgen. Rett ut stormannsgalskap ? mye bedre. Jeg falt til og med litt for den rosa barbie-kjolen.

Jorunn

04.05.2011 kl.21:56

, kan nesten ikke vente p lese hva du mener om kjolen (tror jeg) til Karolina Kurkova.

JOHANNE

11.05.2011 kl.12:56

dette er jo virkelig ingen blogg. Den er ihvertfall ikke rosa.

Bra at du yter blott innlegg i tillegg til jobben din.

Nr en frst skal ha et mote innlegg, foretrekker jeg din versjon.

Keep on going,

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits