Monsteret inni

Den unge mannen p coveret har et drmmende blikk under luggen av mrke lokker. Han kan se ut som en Shelley eller en Byron, eller, som noen kritikere har ppekt, Bob Dylan eller Jim Morrison.

Men det er ingen romantisk poet eller flsom artist, det er nitten r gamle Dzhokhar Tsarnaev, den overlevende av de to terroristbrdrene som sto bak bombene under Boston Marathon i april, som i forrige uke sto foran domstolen for frste gang og erklrte seg uskyldig.


S, denne UKA, kom Rolling Stone ut med Tsarnaev p omslaget, og til umiddelbare og illsinte reaksjoner. Bostons borgermester Tom Menino mente Rolling Stone belnnet en terrorist med kjendisbehandling. Massachusetts' guvernr


Deval Patrick kalte det smaklst. Flere utsalgskjeder har sagt de ikke vil selge utgaven.


Det lugger, hardt, nr et dust, flatterende bilde av en drapsmann strler mot t-banependlere og colakjpere fra et sted der de er vant til se Lady Gaga eller Jay-Z. Men Rolling Stone holder fortet -


og br fortsette gjre det.


For hva er alternativet? Skal det bare vre lov bruke hardt belyste og lite smigrende fotografier av morderne blant oss, bilder som er et ytre uttrykk for det mrke inne i dem, som markerer kontrasten mellom terroristene og vanlige folk? Det er snedigere, og utgangspunkt for mer interessante samtaler, velge et uttrykk som antyder at det er umulig se p mennesker om de planlegger massemord eller ikke. Tsarnaev var en tilsynelatende veltilpasset tenring, en hyggelig student med mange venner. Men p et eller annet punkt penset han over p en farlig skinnegang. For finne anomalien i folk som ham m man vre oppmerksom p alminneligheten. Rolling Stones forsidetekst er da ogs: How a popular, promising student ? became a monster.


Mange frykter at forbrytere skal bli gjort til bermtheter. De kjemper en forgjeves kamp. De mest ekstreme blant oss er ogs blant de mest fascinerende, fordi de presser mot ytterkanten av det menneskelige. skrive om dem eller ha portretterer av dem p forsiden er ikke hylle dem, det er rette lupen mot dem, om og om igjen stille det presserende sprsmlet: Hvem er du? Hva skjedde med deg?


Det er ikke sikkert det finnes noe godt svar. Men det er umulig ikke sprre.



(Teksten stod p trykk i Dagbladet 19. august 2013)

2 kommentarer

Molly

19.07.2014 kl.02:26

Du er en skalt "journalist". Burde ikke din jobb vre presentere fakta som FAKTA, istedenfor formidle dine meninger via dine innlegg? Hvis du hadde hatt en del kunnskap ang. denne saken, tipper jeg du hadde kjent til alle opptakene tatt den 19. April 2013 ogs? Da de ville overgi seg og ropte at de var uskyldige, mens polities fortsatte skyte p dem, til tross for at de ikke var bevpnet. Har du hrt noe om Linda, som den natten var hos sin kjreste og s hendelsen der Tamerlan Tsarnaev ble myrdret? Tipper ikke. For hennes forklaring gr imot forklaringen politiet ga, s selvflgelig ble ikke dette publisert i mange medier. Politiet pstod nemlig at Dzhokhar kjrte over sin eldre bror, Tamerlan, i forsk om rmme fra stedet. Dette hadde likevel ikke forklart skuddsrene han ble pfrt, men det forklarte de ved si han var vpnet. Linda derimot, fortalte at Tamerlan ble pkjrt av politi SUV. S tenker man det er mulig Dzhokhar stjal en politi SUV? Men politiet bekreftet jo at han kjrte sin egen bil. Linda fortalte ogs at han etter ha blitt pkjrt ble skudd gjentatte ganger og at hun ikke kunne se noe vpen p han.

Alt jeg prver si er at vi trenger kunne stole p journalister slik som deg, vi trenger vite at dere faktisk jobber for f frem sannheten, fakta, men det er utrolig trist se at media i det siste har blitt til et lite teaterstykke, hvor det eneste som betyr noe er publikum og deres reaksjon. Medias jobb har blitt underholde publikum med sine historier, som er lgn presentert som "sannheten". Sannheten er pyntet med spass mye lgn og antagelser at en ikke lenger kan se sannheten i det.

Inger Merete

28.07.2014 kl.23:33

Hei, Molly. Det finnes forskjellige sjangre innenfor journalistikken. Dette er en kommentar, ikke en nyhetsreportasje. S langt kan jeg ikke huske ha sett noe fra etterrettelige nyhetsmedier som tyder p noe annet enn at Tsarnaev-brdrene stod bak Boston-bombene. Og jeg foretrekker enn s lenge forholde meg til disse fremfor hearsay p nettet. S fr vi se hva som kommer frem under rettssaken.

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig vre lut lei av skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og s har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden fr sprsml om. Og s ns jeg p imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits