Det gamle nye

Farvel, Kirsten Flagstad. Det kan bli lenge til neste gang vi ser dypt inn i hverandres øyne. Ennå er du et selvfølgelig nærvær i livet mitt.

Men jeg vet at når de nye sedlene fra Norges Bank har vært en liten stund i omløp, vil jeg synes at hatten og korketrekkerkrøllene ser ut som noe fra steinalderen, om jeg skulle famle i en glemt lomme og finne en overvintret hundrelapp.


For ingenting virker eldre enn det som ble tilbakelagt for kort tid siden. I «Boyhood», som går på kino nå og som er filmet over elleve år, begynner handlingen, og opptakene, i 2002. Det er nesten sjokkerende å se hvor utdaterte klærne til skuespiller Patricia Arquette virker, hoftebuksene med vidde i bena og toppene med trompetermer - fordi noe i meg tenker at 2002, det var jo nå nettopp, det var omtrent som nå. På samme måte kan det gi et slags støt å se utgaver av VG og Dagbladet fra seks-sju år siden. Aviser fra åtti- og nittitallet forventes å være antikviteter, tidskapsler, mens tilsvarende fra 2007 overrasker ved å være nettopp dét.


De fleste forandringer skjer gradvis, de siger umerkelig inn i bakgrunnen mens forgrunnen er full av Facebook-oppdateringer, middagsplanlegging og vurdering av feriemål. Møtet med den nære fortida minner om at den ikke lenger er så nær, om at en god slump tid har gått mens man har tråkket seg fra hverdag til hverdag.


Det er når en epoke har kommet på en viss avstand, det er mulig å snakke om hva som var typisk ved den. For det som er typisk, må være tilbakelagt, parkert innenfor et definert tidsrom. Det må være allment anerkjent som noe som ikke ble med videre. Det var vanskelig å definere nittitallet før vi så på hverandre og erkjente at hei, vi napper ikke øyenbrynene så tynt mer, jenter går ikke med rutete skjorter over topper, og Jordan Catalano har blitt voksen og vunnet Oscar.


Og en versjon er hundrelappen går snart over i historien, slik versjoner av dens brukere også gjør.

 

 

(Teksten stod på trykk i Dagbladets På kornet-spalte 10. oktober 2014)

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ingermerete

ingermerete

35, Oslo

Inger Merete Hobbelstad (f. 1980) er kulturjournalist, teateranmelder og filmanmelder i Dagbladet og burde egentlig være lut lei av å skrive etter endt arbeidsdag. Men den gang ei. Jo, og så har jeg mastergrad i Litteraturvitenskap med en oppgave som handlet om Homers "Iliaden". Hvilket jeg altfor sjelden får spørsmål om. Og så nås jeg på imh@dagbladet.no.

Kategorier

Arkiv

hits